Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung
Vol 5, No 3 (2017): JURNAL PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS LAMPUNG

Pengembangan LKPD dengan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa

Hani Ervina Pansa (Unknown)
Caswita Caswita (Unknown)
Suharsono Suharsono (Unknown)



Article Info

Publish Date
26 Apr 2017

Abstract

The main objective this research is to develop effective, valid, and practical students worksheet in the terms of students mathematical communication ability. The population of this research was the whole 10th grade students in Senior High School 1 Bandar Lampung of the academic year 2016/2017. The development of students worksheet followed the procedure of Brog and Gall. Data collection techniques in this research used are validation expert, the respons of students and mathematical communication ability test. The result showed that students worksheet with the model of problem based learning had been the requirement and eligibility based on the material and media expert assessment. The result showed that the developed students worksheet could improve the ability of students in communicating mathematically that can be seen from the result of the communication test and the achievement of the students. Based on the research, developed students worksheet with problem based learning had been the criteria of being valid, practical and effective in improving the mathematical communicative ability.Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan LKPD yang valid, praktis, dan efektif ditinjau dari kemampuan komunikasi matematis siswa. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas X SMAN 1 Bandar Lampung tahun pelajaran 2016/2017. Pengembangan LKPD mengikuti prosedur Brog Gall. Teknik pengumpulan data pada penelitian ini adalah validasi ahli, respon peserta didik dan tes kemampuan komunikasi matematis. Hasil penelitian menunjukkan bahwa LKPD dengan model Problem Based Learning telah memenuhi syarat dan standar kelayakan berdasarkan penilaian ahli materi, dan media. Hasil yang diperoleh menunjukkan bahwa LKPD yang dikembangkan dapat meningkatkan kemampuan komunikasi matematis siswa dilihat dari pencapaian KKM dan tes kemampuan komunikasi matematis. Berdasarkan hasil penelitian, LKPD dengan model Problem Based Learning yang dikembangkan memenuhi kriteria valid, praktis, dan efektif untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis.Kata kunci: Komunikasi Matematika, Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD), Problem Based Learning

Copyrights © 2017






Journal Info

Abbrev

mtk

Publisher

Subject

Education Mathematics

Description

Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung adalah jurnal ilmiah yang diterbitkan oleh Pendidikan Matematika Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung terbit pertama kali pada tahun 2013 dalam bentuk cetak dan menerima artikel ...