Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar
Vol 7, No 2 (2019): Jurnal Pedagogi

Hubungan Pemanfaatan Media Visual Dengan Hasil Belajar Kelas V SD Negeri

Martina Martina (PGSD)
Maman Surahman (PGSD)
Pramita Sylvia Dewi (PGSD)



Article Info

Publish Date
20 May 2019

Abstract

The problem of this research is the lack of learning outcomes. The purpose of this research is to find out the relationship between the utilization of visual media and thematic learning outcomes. The research method used is the coleration and the data used is quantitative data. The population in this study is all learners of the fifth grade of Elementary School Cakat Raya Menggala Timur Tulang Bawang with 54 students. Sampling techniques is purposive sampling. A free variable is the utilization of visual media (X) while the variable is the learning result (Y). Data suspension using test sheets and documentation. The results of data analysis techniques that use nonparametric statistics with the formula Spearman rank showed that there is a relationship between the use of visual media and the results of learning of fifth grade students of SD Negeri Cakat Raya Menggala Timur Tulang Bawang. Masalah penelitian ini adalah masih rendahnya hasil belajar. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui hubungan pemanfaatan media visual dengan hasil belajar tematik. Metode penelitian yang digunakan adalah kolerasi dan data yang digunakan adalah data kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh peserta didik kelas V SD Negeri Cakat Raya Menggala Timur Tulang Bawang berjumlah 54 peserta didik. Teknik pengambilan sampel menggunakan purposive sampling. Variabel bebas adalah pemanfaatan media visual (X) sedangkan variabel terikatnya adalah hasil belajar (Y). Penggumpulan data menggunakan lembar tes dan dokumentasi. Hasil teknik analisis data yang menggunakan statistik non parametris dengan rumus rank spearman menunjukan bahwa terdapat hubungan pemanfaatan media visual dengan hasil belajar kelas V SD Negeri Cakat Raya Menggala Timur Tulang Bawang. Kata kunci: hasil belajar, pemanfaatan media visual

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

pgsd

Publisher

Subject

Education

Description

Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar is an academic journal that published all the studies in the areas of education, learning, teaching, curriculum development, learning environments, teacher education, educational technology, educational developments from various types of research such as surveys, ...