Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar
Vol 6, No 10 (2018): Jurnal Pedagogi

Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Inkuiri terhadap Hasil Belajar IPA

Adelia Sukmayanti (PGSD)
Sowiyah Sowiyah (PGSD)
Siswantoro Siswantoro (PGSD)



Article Info

Publish Date
19 Jul 2018

Abstract

The purpose of this study was to analyze and know the positive and significant influence on the use of inquiry learning model to the natural science learning outcomes of V SD Negeri 4 west metro. This type of research was experimental research. The research design used is non-equivalent control group design. The population in this research amounted to 48 student of grade 5. Technique of collecting data was done by technique of test and questionnaire. The result obtained by t-count data was 2,057 while t-table 2.021. the comparison show that (2,057 2,021) means accepted. It means there was a positive and significant influence of the use inquiry learning model to the natural science learning outcomes of V SD Negeri 4 west metro. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis dan mengetahui pengaruh yang positif dan signifikan pada penggunaan model pembelajaran inkuiri terhadap hasil belajar IPA siswa kelas V SD Negeri 4 Metro Barat. Jenis penelitian ini adalah penelitian eksperimen. Desain penelitian yang digunakan yaitu non-equivalent control group design. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas V dengan jumlah 48 siswa. Penentuan sampel penelitian menggunakan sampling purposive. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan teknik tes dan angket. Hasil diperoleh data thitung sebesar 2,057 sedangkan ttabel sebesar 2,021, perbandingan tersebut menunjukan (2,057 2,021) berarti Ha diterima. Artinya ada pengaruh  yang positif dan signifikan pada penggunaan model pembelajaran inkuiri terhadap hasil belajar IPA siswa kelas V SD Negeri 4 Metro Barat. Kata kunci: model inkuiri, hasil belajar, IPA,

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

pgsd

Publisher

Subject

Education

Description

Pedagogi: Jurnal Pendidikan Dasar is an academic journal that published all the studies in the areas of education, learning, teaching, curriculum development, learning environments, teacher education, educational technology, educational developments from various types of research such as surveys, ...