Inklusif: Jurnal Pengkajian Penelitian Syariah dan Ilmu Hukum
Vol 4, No 1 (2019): Juni 2019

Model pengembangan ukm industri ekonomi kreatif di kota cirebon dalam presfektif ekonomi islam

Heru Kurniawan (IAIN SYEKH NURJATI CIREBON)



Article Info

Publish Date
17 May 2019

Abstract

Quardple helixwhere government, businessmen, academicians, and communities become the main actor from the model. In Cirebon, there are some problems faced by creative economic actors as follows lack of competent human resources, lack of capital, and lack of marketing access.This study got the result as an action conducted by the Cirebon authorities in supporting the progress of creative economy as follows conducting entrepreneurship training, UMKMgo online training, product packaging training, and taxation training. In capital sector, the actions can be financing socialization, program socialization from the Ministry, and checking to ensure the reality of UKM. In marketing sector, the actions can be the improvement of partnership for small medium enterprise with private sectors, the implementation of UKM product promotion, the cooperation with market place online, the cooperation with supermarket and mini market and the supplying of Web UMKMKey Words : Creative Economy, Model, IslamiAbstrakEkonomi kreatif adalah sebuah konsep diera ekonomi baru yang mengutamakan informasi dan kreativitas dengan mengandalkan ide dan pengetahuan dari sumber daya manusia sebagai faktor produksi yang utama Dalam pengembanganya ekonomi kreatif khususnya di Jawa Barat menggunakan model Quardple helix dimana peran pemerintah, pengusaha, akademik dan komunitas menjadi aktor utama dari model tersebut, Di kota cirebon terdapat beberapa kendala yang dihadapi oleh para pelaku ekonomi kreatif diantaranya adalah sumber daya manusia yang kurang kompeten, kurangnya modal, serta akses pemasaran masih lokal.Hasil dari penelitian ini berupa tindakan yang dilakukan oleh pemerintah kota cirebon dalam mendukug pengembangan ekonomi kreatif seperti, mengadakan kegiatan Pelatihan kewirausahaan, Pelatihan UMKM go Online, Pelatihan pengemasan produk dan Pelatihan perpajakan. Dalam bidang permodalan hal yang dilakukan berupa kegiatan Sosialisasi permodalan, Sosialisasi program dari kementrian serta Pengecekan untuk memastikan kebenaran UKM. Dalam bidang pemasaran hal yang dilakukan berupa Peningkatan kemitraan bagi usaha kecil menengah dengan pihak swasta, Penyelenggaraan promosi produk UKM, Kerjasama dengan market place online, Kerjasama dengan supermarket dan mini market serta Penyediaan Web UMKM. Kata kunci : Ekonomi Kreatif, Model, Islam

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

inklusif

Publisher

Subject

Law, Crime, Criminology & Criminal Justice Social Sciences

Description

Journal INKLUSIF is a journal organized by Department of Syari’ah, Post Graduate Programe Syekh Nurjati State Islamic University. It only publishes original papers (no plagiarism) of literature and field research related to the Study and Research of Economics and Islamic Law. It focuses on ...