ABSTRACTInstagram is social media to share a photograph start many used for the benefit of socialization with his trademark that puts forward message visual and the interaction that high. Socialization use social media is in vogue used by various offices both owned government as well as private. One of which is account @ kemenkopukm using Instagram to give socialization programs concerned about the ministry of cooperatives and small and medium enterprises republic of Indonesia like nine flagship program this ministry. This study aims to know how the use of Instagram as media for the socialization nine programs seed the ministry of cooperatives and small and medium enterprises of the Republic of Indonesia on accounts Instagram @kemenkopukm. Approach that is used is qualitative with the methods case study. A source of primary and secondary data. Technique data collection using interviews. The result showed that Instagram as a media socialization and duties and functions namely the public relations publish minister and government programs Jokowi done. But, 9 seed socialization program this has not been due to the limited staff, the idea, and time, and Instagram was not effective in terms f interaction because the community just take a look, like, comment and giving spirit, so the interaction of a community have not yet been widely of Instagram.Keywords: public relations, socialization, Instagram.ABSTRAKInstagram adalah social media untuk berbagi foto yang mulai banyak digunakan untukkepentingan sosialisasi dengan ciri khasnya yang mengedepankan pesan visual daninteraktivitas yang tinggi. Sosialisasi menggunakan media sosial sedang populer digunakanoleh berbagai instansi baik milik pemerintah maupun swasta. Salah satunya adalah akun@KemenkopUKM yang memanfaatkan Instagram untuk memberikan sosialiasi mengenaiprogram-program terkait Kementerian Koperasi dan Usaha Kecil dan Menengah RepublikIndonesia seperti 9 program unggulan Kementerian ini. Penelitian ini bertujuan mengetahuibagaimana penggunaan Instagram sebagai media sosialisasi sembilan program unggulanKementerian Koperasi dan Usaha Kecil dan Menengah Republik Indonesia pada akunInstagram @KemenkopUKM. Pendekatan yang digunakan adalah kualitatif dengan metodestudi kasus. Sumber data primer dan sekunder. Teknik pengumpulan data menggunakanCommunication VIII, Nomor 2, Oktober 2017 89 wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Instagram sebagai media sosialisasi maka tugas dan fungsi humas yaitu mempublikasikan kegiatan menteri dan program pemerintah Joko Widodo telah terlaksanakan. Namun, sosialisasi 9 program unggulan ini belum berjalan karenaketerbatasan staf, gagasan, dan waktu, serta Instagram masih kurang efektif dalam hal interaksi karena masyarakat hanya melihat-lihat, like, comment dan memberikan semangat, jadi, interaksi masyarakat belum banyak dari Instagram.Kata Kunci: Hubungan Masyarakat, Sosialisasi, Instagram
Copyrights © 2017