Communication
Vol 7, No 2 (2016): COMMUNICATION

REPRESENTASI CORPORATE IDENTITY DALAM LOGO BARU PDAM KOTA BANDUNG

Aat Ruchiat Nugraha (Fakultas Ilmu Komunikasi Universitas Padjadjaran)



Article Info

Publish Date
01 Oct 2016

Abstract

 Abstract Corporate logo plays a significant role in a company’s development related to the context of communicating a company's identity, vision, mission, and organization culture to the public. A logo should represent managerial philosophy when implementing the transformation of performance and accomplishment that indicates competitive, superior, and innovative characteristics. This study tries to approach the utilization of the new logo of Bandung Water Company by utilizing the perspective of Roland Barthes Semiotics. The result of the study indicates that the denotative meaning of the logo represents a shape of water drop that signifies the corporate service which provides water supply to the citizens of Bandung. The connotative meaning from the logo signifies a transformative effort from the company towards good corporate governance, which is corresponding to the implementation regional autonomy laws in terms of its business context. The myth which the logo visualizes, signifies the proprietary of the company to the city of Bandung. The logo also signifiy values of Sundanese traits in conducting its service for the public and depicts the geographical domain of the company’s operation.Keywords: semiotics, logo, representationAbstrakKeberadaan logo menjadi sangat penting bagi perkembangan suatu perusahaan dalam usaha mengkomunikasikan identitas, visi, misi, dan budaya organisasi kepada publiknya. Logo dapat merepresentasikan filosofi pihak pimpinan dalam mengimplementasikan transformasi capaian kinerja suatu organisasi yang memiliki karakter daya saing, unggul, dan inovatif. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan analisis data menggunakan semiotik model Roland Barthes. Hasil penelitian tampilan logo baru PDAM Kota Bandung menunjukkan bahwa makna denotasi merepresentasikan bentuk tetesan air sebagai perusahaan yang bergerak di bidang layanan air untuk publik di wilayah kota Bandung. Adapun makna konotasi yang terdapat dalam tampilan logo baru PDAM Kota Bandung adalah sebagai transformasi perusahaan yang menuju good corporate governance yang merupakan bagian dari implementasi Undang-undang Otonomi Daerah dalam konteks bisnis. Sedangkan makna mitos yang ada dalam tampilan logo baru PDAM Kota Bandung ini adalah menunjukkan bahwa PDAM Kota Bandung merupakan perusahaan milik Pemerintah Kota Bandung yang memiliki ciri nilai-nilai budaya kesundaan dalam melaksanakan layanan kepada publiknya dan menampilkan lokasi perusahaan yang menjadi domisili operasional perusahaan.Kata kunci: semiotik, logo, representasi

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

comm

Publisher

Subject

Social Sciences

Description

Jurnal Communication published by the Communication Studies Program, Univ. Budi Luhur, twice a year. The publication of this journal is intended as a medium of information exchange, knowledge based on development, and the study of Communication Sciences and its relation to various other scientific ...