Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 4, No 8: AGUSTUS 2019

Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Hukum Newton

Muh. Rozaqul Fadlli (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)
Sutopo Sutopo (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)
Wartono Wartono (Pendidikan Fisika Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
30 Aug 2019

Abstract

Abstract: This study aims to determine the difficulties students have in Newton's Law. The research method used is descriptive qualitative. The subject of this study was the X MIPA which amounted to 102 students. Data collection is done by giving multiple choice reasoned and interviews. The analysis using descriptive percentages. Tests for Newton's Law consist of 3 items. The problem used in this study is the inertia of objects, identifying the forces acting on falling objects and the large force of interaction between two objects. The results showed that students' understanding of the three questions included the low category. Students are still having difficulty in understanding the inertia of objects, still having difficulty in identifying any style that works on falling objects and also students still cannot determine the style of interaction between two objects.Abstrak: Tujuan dalam penulisan artikel ini untuk mengetahui kesulitan yang dimiliki siswa pada materi Hukum Newton. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif. Subjek yang digunakan dalam penelitian ini kelas X MIPA yang berjumlah 102 siswa. Pengambilan data dilakukan dengan pemberian soal pilihan ganda beralasan dan wawancara. Analisis dilakukan dengan menggunakan deskriptif persentase. Tes materi hukum newton terdiri dari tiga butir soal. Dalam penelitian ini soal yang digunakan adalah kelembaman pada benda, mengidentifikasi gaya yang bekerja pada benda jatuh dan besar gaya interaksi antara dua benda. Hasil penelitian menunjukkan pemahaman siswa pada ketiga soal termasuk kategori rendah. Siswa masih kesulitan dalam memaknai kelembaman pada benda, kesulitan dalam identifikasi gaya apa saja yang bekerja pada benda jatuh dan juga siswa masih belum bisa menentukan besar gaya interaksi antara dua benda.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...