Increase number of product demand is one of impact from tourism industry,suppose in the creative industry products batik.Development of batik industry in Madura alone over the next five year is getting better, especially in Bangkalan itself wich has 1500 craftsmen.The increasing number of batik enterpeneurs in Bangkalan will bring the competitors to each other.One of the batik entrepreneurs in the city of Bangkalan itself wichs has been long standing is the gallery of batik Tresna Art.The emergance of competitors,as will take effect for businesses that are running,so it requires spesial strategy in the face of competition,as well as using a model to arraange its business by using the model canvas.The aim of this research to discover the strategy used by Tresna be defined by model canvas and discover the right alternative strategy with model canvas approach.Methods used inthis research is qualitative with descriptive approach.Sources of this research are interview,observation,documentation and other information.Data analysis through four phases,data collection,data reduction,data presentation,and conclusion.Result of this research reveal that Tresna business tends tobe monotonous and lack of innovation,despite in key resources and cost structure has an effective model.Adding new innovations in the business model the block,as well as expanding coopertion among perpetrators of tourism. Keyword : model canvas, batik tulis, business ABSTRAK Industri pariwisata mengakibatkan semakin tingginya jumlah permintaan produk, misalkan saja pada produk industri kreatif batik tulis. Perkembangan industri batik tulis di Madura sendiri selama lima tahun belakangan ini semakin membaik, khususnya di Bangkalan sendiri yang memiliki 1.500 pengrajin. Peningkatan jumlah pengusaha batik tulis di Bangkalan akan memunculkan para kompetitor bagi satu sama lainnya. Salah satu pengusaha batik tulis di kota Bangkalan sendiri yang sudah cukup lama berdiri ialah galeri batik Tresna Art. Kemunculan kompetitor bagi Tresna Art akan berpengaruh bagi usaha yang sedang dijalankan, sehingga membutuhkan strategi khusus dalam menghadapi persaingan,serta menggunakan model untuk menyusun bisnisnya dengan menggunakan model canvas. Tujuan penelitian untuk mengetahui model strategi yang digunakan Tresna Art bila dirumuskan kedalam model canvas dan mengetahui alternatif strategi yang tepat dengan pendekatan model canvas. Penelitian menggunakan penelitian kualitatif dengan metode deskripstif, dengan sumber wawancara, melakukan informasi, observasi dan dokumentasi.Analis data menggunakan empat tahapan yaitu melalui pengumpulan data, reduksi data, penyajian data dan penarik kesimpulan. Hasil penelitian menjelaskan bahawa bisnis yang dijalankan Tresna Art cenderung monoton dan kurang memberikan inovasi dalam model bisnisnya, meskipun dalam key resources dan cost structure telah menerpakan model yang cukup efektif. Menambahkan inovasi baru dalam blok model bisnis, serta memperluas kerjasama antar pelaku pariwisata. Kata Kunci: model canvas, batik tulis, bisnis
Copyrights © 2018