Jurnal Administrasi Bisnis
Vol 76, No 1 (2019): NOVEMBER

ANALISIS ISLAMIC RELIGIOUS ATTRIBUTES PADA ATRIBUT PRODUK WISATA SEBAGAI PEMBENTUK CITRA DESTINASI WISATA RAMAH MUSLIM (Studi Pada Korea Selatan Sebagai Negara Non-Oki Penyedia Destinasi Wisata Ramah Muslim)

Detyani Putri Asyafri (Unknown)
Brillyanes Sanawiri (Unknown)



Article Info

Publish Date
06 Nov 2019

Abstract

Muslim population number increased certainly followed by the potential of large and interesting world’s Muslim market. So that comes the concept of halal tourism or Muslim-Friendly tourism tat applied in various countries. The development of Muslim-Friendly tourism in various countries in the world is certainly seen considered to be one opportunities not only for Muslim majority countries, but also Non-OIC countries like South Korea. Tourist growth coming to South Korea are influenced by the presence of Hallyu or Korean Wave. Tourist form Indonesia are among the targets of Hallyu. When traveled, Muslim tourist had special needs such as the availability of halal food and places to worship. With these special need, which can be called ‘Islamic Religious Attributes’ if that available at a tourist destination formed the image of Muslim-Friendly tourist destination. This research used descriptive research method with qualitative approach as an effort to produce in-depth information. The problem formulations studied by the researchers, are:(1)What are the attributes of Muslim-friendly tourism offered by South Korea?(2)How is the perception of Muslim tourist on ‘Islamic Religious Attributes’ in tourism attributes products in South Korea?(3)How ‘Islamic Religious Attributes on tourist attributes products as image builders of Muslim-friendly tourist destination in South Korea? Keywords: Muslim-Friendly Tourism, Tourism Attributes Products, Destination Image АBSTRАK Bertambah banyaknya penduduk beragam Islam tentu diikuti dengan potensi pasar Muslim dunia yang cukup besar dan menarik. Sehingga munculah konsep halal tourism atau Muslim Friendly Tourism yang diterapkan di berbagai negara. Perkembangan wisata ramah Muslim di berbagai negara di dunia tentu dipandang menjadi salah satu peluang tidak hanya bagi negara mayoritas Muslim, namun juga negara Non-OKI seperti Korea Selatan. Pertumbuhan wisatawan yang datang ke Korea Selatan salah satunya dipengaruhi oleh adanya Hallyu atau Korean Wave. Wisatawan dari Indonesia termasuk salah satu yang merupakan sasaran dari Hallyu. Dalam berwisata, wisatawan Muslim memiliki kebutuhan khusus seperti tersedianya makanan halal dan tempat untuk beribadah. Dengan kebutuhan khusus ini, yang dapat disebut ‘Islamic Religious Attributes’ apabila tersedia di destinasi wisata maka akan membentuk citra destinasi wisata ramah Muslim. Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif sebagai upaya menghasilkan informasi yang mendalam. Rumusan masalah yang dikaji peneliti, yaitu: (1) Apa saja atribut produk wisata ramah Muslim yang ditawarkan oleh Korea Selatan? (2) Bagaimana persepsi wisatawan Muslim terhadap ‘Islamic Religious Attributes’ pada atribut produk wisata di Korea Selatan? (3) Bagaimana ‘Islamic Religious Attributes’ pada atribut produk wisata sebagai pembentuk citra destinasi wisata ramah Muslim di Korea Selatan? Kаtа Kunci: Wisata Ramah Muslim, Atribut Produk Wisata, Citra Destinasi

Copyrights © 2019