Abstract: Local scouring which occurred on a bridge pillar at the bottom of rivers that are granularÃÂ (sand) can cause degradation of construction that result in instability of the bridge constructionÃÂ itself. Along with the influence liquifaction due to vibration from construction vehicles crossing thebridge, local scour will cause damage and the collapse of the bridge. The process of scouringÃÂ characterized by the migration of sediment that covers the basic pillars of the bridge and riverÃÂ erosion that occurred would follow the pattern of flow. Effect of flow velocity will be more dominantÃÂ so that the cause of exit and entry occurs elementary particles into the scour hole, but the depth isÃÂ fixed or constant. In an equilibrium state the maximum depth will be greater than the mean depth ofÃÂ scour. Research the influence of flow velocity on local scour at bridge pier with groundsill protectionÃÂ is done in clear-water-Scour. The result showed that the maximum scour depth at cylindrical pillarÃÂ for running the model (M1) occurred at a speed of 0.267 m / s is equal to 42 mm while the minimumÃÂ scour depth occurs at a speed of 0.157 m / s is equal to 3 mm. At the same flow rate, placement onÃÂ the downstream groundsill pillar causes the depth of the flow around a cylinder pillar is higher thanÃÂ the model (M1) so that the depth of scour around cylindrical pillar is smaller than the model (M1)ÃÂ with an average reduction rate of the overall running on various velocity variation of 61.49%.Keywords: the flow velocity, local mashed, pillar bridge, groundsillÃÂ Abstrak: Gerusan lokal yang terjadi pada pilar jembatan yang berada pada dasar sungai yangÃÂ yang bersifat granuler (pasir) dapat menyebabkan terjadinya degradasi konstruksi yang berakibatÃÂ pada ketidakstabilan konstruksi jembatan itu sendiri. Bersamaan dengan pengaruh ÃÂ liquifactionakibat getaran dari kendaraan yang melintasi konstruksi jembatan, gerusan lokal akan dapatÃÂ menyebabkan kerusakan dan keruntuhan jembatan. Proses terjadinya gerusan ditandai denganÃÂ berpindahnya sedimen yang menutupi pilar jembatan serta erosi dasar sungai yang terjadi akanÃÂ mengikuti pola aliran. Pengaruh kecepatan aliran akan lebih dominan sehingga menjadi penyebabÃÂ terjadi keluar dan masuknya partikel dasar ke dalam lubang gerusan, namun kedalaman tetap atauÃÂ konstan. Dalam keadaan setimbang kedalaman maksimum akan lebih besar dari rerata kedalamanÃÂ gerusan. Penelitian pengaruh kecepatan aliran terhadap ÃÂ gerusan lokal pada pilar jembatan denganÃÂ perlindungan groundsill ini dilakukan pada clear-water-scour. Dari hasil penelitian diperoleh bahwaÃÂ kedalaman gerusan maksimum pada pilar silinder untuk model running (M1) terjadi pada kecepatanÃÂ 0,267 m/s yaitu sebesar 42 mm sedangkan kedalaman gerusan minimum terjadi pada kecepatanÃÂ 0,157 m/s yaitu sebesar 3 mm. Pada kecepatan aliran yang sama, penempatan groundsill pada hilirÃÂ pilar menyebabkan kedalaman aliran di sekitar pilar silinder lebih tinggi dari model (M1) sehinggaÃÂ kedalaman gerusan di sekitar pilar silinder lebih kecil dari model (M1) dengan angka reduksi rata6rata dari keseluruhan running pada berbagai variasi kecepatan sebesar 61,49 %.Kata Kunci: kecepatan aliran, gerusan lokal, pilar jembatan, groundsill.
Copyrights © 2011