Abstract: The volume of traffic traveling on roads Siliwangi have increased from year to year. Thisisà dueà toà theà developmentà ofà thisà area. To overcomeà the problemà ofà trafficà congestion onà these roadsà isà requiredà priorà knowledgeà aboutà trafficà characteristicsà andà modelà ofà theà relationship between these characteristics. This study aims to analyze the model of the relationship between the characteristic volume (V), speed (S) and density (D)à traffic, in accordance with existing conditions. Survey dataà includesà traffic volumes and speeds withà the manual count method, being analytical modelsà includeà modelsà Greenshield,à Greenberg,à andà Underwood.à Theà resultsà showedà thatà the relationship model that is suitable for VSD Siliwangi road is to follow the model of Underwood with r = 0859, with the model of Us = 68.20 x exp(-D/-15.05). Keywords: relationship model, Greenshield, Greenberg, Underwood à Abstrak: Volume perjalanan lalu lintas pada ruas jalan Siliwangi mengalami peningkatan dari tahun keà tahun.à Halà inià disebabkanà perkembanganà daerahà ini.à Untukà mengatasià masalahà kemacetan lalulintasà padaà ruasà jalanà inià terlebihà dahuluà diperlukanà pengetahuan mengenaià karakteristikà lalu lintasà dan modelà hubunganà antarà karakteristikà tersebut. Kajianà inià bertujuan menganalisis model hubunganà antarà karakteristikà volumeà (V),à kecepatanà (S)à danà kepadatanà (D)à laluà lintas,à sesuai dengan kondisi yang ada. Survai data meliputi volume dan kecepatanà laluà lintas dengan metode manualà count,à sedangà analisis model meliputi modelà Greenshield,à Greenberg,à danà Underwood. Hasil analisis menunjukkan bahwa model hubungan V-S-D yang sesuai untuk ruasà jalan Siliwangi adalah mengikuti model Greenberg dengan nilaià r = 0.773, dengan model Us = 68.20 x exp(-D/-15.05). Kata kunci: model hubungan, greenshield, greenberg, underwood
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2010