Jurnal Pendidikan Sains
Vol 6, No 2: June 2018

Professional Competence Study on Student of Informatics Engineering Education Study Program at Electrical Engineering Department

Wahyu Sakti Gunawan Irianto (Electrical Engineering-Universitas Negeri Malang)
Hakkun Elmunsyah (Electrical Engineering-Universitas Negeri Malang)
Muhammad Jauharul Fuady (Electrical Engineering-Universitas Negeri Malang)
Ananda Putri Syaviri (Electrical Engineering-Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
03 Jan 2019

Abstract

Abstract: This research aims to reveal the basic programming competence of Informatics Engineering students using quantitative approach with ex post facto method. Population in this research is student of study program of Informatics Engineering of 2013, 2014, and 2015. Technique determination of popu-lation number and sample, researcher use stratified sampling and cluster sampling. Researchers use cluster sampling with the aim to choose which clusters will be taken to be more accurate in obtaining re-search data. The results of this study indicate that the students’ competence is very high with 0.757 and 0.748 of reliability value.Key Words: professional competence, ability in basic computer programming, test instruments, questionnaire instruments Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap kompetensi pemrograman dasar mahasiswa Teknik Informatika menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode ex-post facto. Populasi dalam penelitian adalah mahasiswa program studi Teknik Informatika 2013, 2014, dan 2015. Teknik penentuan jumlah po-pulasi dan sampel, peneliti menggunakan stratified sampling dan cluster sampling. Peneliti menggunakan cluster sampling dengan tujuan untuk memilih lebih akurat kelompok mana yang akan diambil dalam memperoleh data penelitian. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kompetensi mahasiswa sangat tinggi dengan nilai reliabilitas 0,757 dan 0,748.Kata kunci: kompetensi profesional, kemampuan pemrograman komputer dasar, instrumen tes, instrumen kuesioner

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

jps

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan Sains (JPS) terbit 4 (empat) kali setahun pada bulan Maret, Juni, September, dan Desember, berisi artikel-artikel tentang pendidikan sains baik ditulis dalam bahasa Indonesia maupun asing. Artikel yang dimuat berupa hasil penelitian dan hasil pemikiran. Jurnal Pendidikan Sains ...