Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik (JISIP)
Vol 8, No 4 (2019)

STRATEGI PUBLIC RELATION DALAM MEMBENTUK VILLAGE BRANDING WISATA KUNGKUK KOTA BATU

Nur Fajri Apriliyati (Universitas Tribhuwana Tunggadewi)
Amanah Rakhim Syahida (Universitas Tribhuwana Tunggadewi)



Article Info

Publish Date
02 Dec 2019

Abstract

Abstrak: Pariwisata dapat dikatakan sebagai industri yang semakin berkembang pesat. Penelitin ini bertujuan untuk mengetahui Strategi Public Relation dalam Membentu Village Branding wisata Kungkuk serta mengetahui Hambatan yang di hadapi Public Relation dalam Membentuk Village Branding wisata Kungkuk Kota Batu. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan penelitain diskriptif kualitatfi. Dalam pengumpulan data penelitian ini menggunakan teknik wawancara, observasi dan dokumentasi. Berdasrkan hasil dari penelitin bahwa strategi yang dilakukan sebagai peran   Public Relation dalam membentuk Village Branding adalah dengan memaksimalkan kerjasama dengan pihak eksternal untuk membuat konten informasi dengan media baru, serta melibatkan penduduk lokal dalam mengelola wisata Kungkuk. Strategi yang dilakukan yaitu wisata Kungkuk juga memiliki hambatan dalam membentuk Village Branding adalah, minimnya pemahaman/pemanfaatan media baru untuk wisata Kungkuk Kota Batu dan minimnya pengelolaan (manajeman) wisata Kungkuk Kota Batu. Kata Kunci : Public Relation; Branding; Village; Wisata Kungkuk. Abstract:Tourism can be said as a rapidly growing industry. This research aims to find out the Public Relations Strategy in Forming a Village Branding of Kungkuk tourism and to know the Obstacles faced by Public Relations in Forming a Village Branding in the City of Kungkuk Batu. This research was conducted using descriptive qualitative research. In collecting data this study used interview, observation and documentation techniques. Based on the results of the study that the strategy undertaken as the role of Public Relations in forming Village Branding is to maximize cooperation with external parties to create information content with new media, as well as involving local residents in managing Kungkuk tourism. The strategy undertaken is that the tour of the Humpback also has obstacles in forming the Village Branding is, the lack of understanding / utilization of new media for the tour of the Kungkuk Stone City and the lack of management (management of the Humpback Stone City tour). Keywords : Public Relations; Branding; Village; Humpback Tours

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

fisip

Publisher

Subject

Humanities Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

JISIP Journal of Social and Political Science is published three times a year (April, August and December). Article published in JISIP is an article based on the results of research (priority), and articles on scientific reviews of contemporary phenomena in the field of Social and Political Science, ...