Jurnal Ekonomi Syariah Teori dan Terapan
Vol. 7 No. 5 (2020): Mei-2020

TADLIS AND TAGHRIR IN TRANSACTIONS IN THE E-MARKETPLACE

Trisnaning Setya Sutjipto (Departemen Ekonomi Syariah - Fakultas Ekonomi dan Bisnis - Universitas Airlangga)
Eko Fajar Cahyono (Departemen Ekonomi Syariah - Fakultas Ekonomi dan Bisnis - Universitas Airlangga)



Article Info

Publish Date
03 Jul 2020

Abstract

This study aims to determine whether or not there are transactions that contain elements of tadlis and tagririr in the e-marketplace. This study uses primary data obtained from e-marketplace consumers in Surabaya which are classified as the age generation Z category. This study uses a descriptive quantitative approach with survey methods and questionnaires. The results of this study found that there are transactions in the e-marketplace that contain elements of tadlis and taghrir. Transactions with the tadlis element get a high response while transactions with the taghrir element get a lower response.Keywords: Market Distortion, Tadlis, Taghrir, E-MarketplaceREFFERENCE Afzalurrahman. (1996). Doktrin ekonomi Islam. Yogyakarta: Dana Bhakti Wakaf.Al Arif, M. Nur Rianto dan Euis Amalia. (2010). Teori mikroekonomi: Suatu perbandingan ekonomi islam dan ekonomi konvensional. Jakarta: Kencana.Angga, K. P. et al. (2017). Rancang bangun aplikasi marketplace penyedia jasa les private di kota Pontianak berbasis web. Jurnal Sistem dan Teknologi Informasi, 2 (5), 1-5. Codrington, G. & Grant-Marshall, S., Penguin. (2004). Mind the gap. South Africa: Penguin.David. (2014). E-Marketplace Sebagai Penyedia Layanan Penjualan Barang. Konferensi Nasional Sistem Informasi 2018, 159-164.Dewa, B. P. & Setyohadi, D. B. (2017). Analisis dampak faktor customer relationship management dalam melihat tingkat kepuasan dan loyalitas pada pelanggan marketplace di Indonesia, TELEMATIKA, 14(1), 33 – 38.Fauzi, Ahmad Sofwan. (2017). Transaksi jual-beli terlarang; ghisy atau tadlis kualitas. MIZAN: Journal of Islamic Law, 1(2), 143-154.Farki, A., Baihaqi, I., & Wibawa, B. M. (2016). Pengaruh online customer review dan rating terhadap kepercayaan dan minat pembelian pada online marketplace di Indonesia. Jurnal Teknik ITS, 5(2), 614-619.Firdayanti, Restika. (2012). Persepsi risiko melakukan e-commerce dengan kepercayaan konsumen dalam membeli produk fashion online. Journal of Social and Industrial Psychology, 1(1), 1-7.Grail Research. (2011). Consumers of tomorrow insights and observations about generation Z.Hakim, Lukmanul. (2017). Distorsi pasar dalam pandangan ekonomi Islam. Ekomadania, 1(1), 1-15.iPrice insight. (2019). Peta E-Commerce Indonesia 2019. (www.iprice.co.id).Karim, Adiwarman A. (2018). Ekonomi Mikro Islam. Depok: PT Rajagrafindo Persada.Laporan Survei Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia. (2019). Penetrasi & profil perilaku pengguna internet Indonesia 2018. (www.apjii.or.id)Manalu, A. S. B., Sumarwan, U., & Suroso, A. I. (2007). Analisis faktor - faktor yang mempengaruhi kepuasan pelanggan online. Jurnal Manajemen dan Agribisnis, 4(2), 67-80.Penulis (2018). Jawa masih mendominasi penetrasi E-Commerce Indonesia. (www.databoks.katadata.co.idPratama, Hellen Chou. (2012). Cyber smart parenting. Bandung: PT. Visi Anugerah Indonesia.Pusat Pengkajian dan Pengembangan Ekonomi Islam (P3EI). (2015). Ekonomi Islam. Jakarta: Rajawali Pers.Putra, N.P dan Panto, Y. J. (2012). Aplikasi E-marketplace berbasis web 2.0. Skripsi tidak diterbitkan. Palembang: STMIK GI MDP.Sarwono, J. 2006. Metode penelitian kuantitatif dan kualitatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.Sudjana, Nana & Ibrahim. (1989). Penelitian dan penilaian pendidikan. Bandung: Sinar Baru.Sugiyono. (2019). Metode penelitian pendidikan (kuantitatif, kualitatif, kombinasi, R&D, dan penelitian pendidikan). Bandung: Alfabeta.Singarimbun, Masri & Effendi, Sofian. (1995). Metode penelitian survei. Jakarta: PT Pustaka LP3ES.Tempo.co. (2017). Riset Google: Warga Surabaya Paling Banyak Belanja Online. (www.tempo.co).

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

JESTT

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance

Description

Jurnal Ekonomi Syariah Teori dan Terapan (JESTT) accepts original manuscripts in the field of Islamics Economics, including research reports, case reports, application of theory, critical studies and literature ...