Societa: Jurnal Ilmu-Ilmu Agribisnis
Vol 8, No 1 (2019): Societa: Jurnal Penelitian Ilmu-ilmu Agribisnis

ANALISIS PEMASARAN KACANG TANAH DI KECAMATAN PAMPANGAN OGAN KOMERING ILIR

Fahmi, Innike Abdillah (Unknown)
Yanti, Erinda Mei Dwi (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 May 2020

Abstract

ABSTRACTPeanuts become a valuable agricultural commodity after soybeans, where the fulfillment of peanut demand has not been able to be fulfilled by domestic production, thus requiring the import of peanuts and peanut cultivation, which a requires a long time in one planting season. On the marketing side, there is a very significant difference in prices at the farmer and consumer level, so that this study aimed at analyzing channels and marketing margins of wet peas in Pampangan District, Ogan Komering Ilir Regency. To find out the marketing channels used descriptive analysis with a qualitative approach where sampling with snowball sampling. To find out the marketing margin of wet peas, quantitative analysis using the formula MP = Hj-Hb. The results of this study indicate that there are 4 (four) peanut marketing channels in Pampangan District, Ogan Komering Ilir Regency. Namely, farmers-consumers, farmers-collectors of villages-consumers, farmers-retailers-consumers, and farmers-traders of village collectors - retailer - consumer trader. Meanwhile, efficient marketing channel margins occur in the first marketing channel, the channel starts from the farmer directly to the final consumer, amounting to Rp.0, - ABSTRAKKacang tanah menjadi komoditas pertanian yang penting setelah kacang kedelai, dimana pemenuhan permintaan kacang tanah belum mampu dipenuhi oleh produksi dalam negeri sehingga mengharuskan terjadinya impor kacang tanah dan budidaya kacang tanah yang membutuhkan waktu yang lama dalam satu kali musim tanamnya. Dari sisi pemasaran, terjadi perbedaan yang sangat signifikan pada harga di tingkat petani dan konsumen sehingga penelitian ini bertujuan untuk manganalisis saluran dan marjin pemasaran kacang tanah polong basah di Kecamatan Pampangan Kabupaten Ogan Komering Ilir. Untuk mengetahui saluran pemasaran diigunakan analisis deskriptif dengan pendekatan kualitatif dimana penarikan sampel dengan snowball sampling. Untuk mengetahui marjin pemasaran kacang tanah polong basah digunakan analisis kuantitatif dengan menggunakan rumus MP= Hj-Hb. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat 4 (empat) saluran pemasaran kacang tanah di Kecamatan Pampangan Kabupaten Ogan Komering Ilir, yaitu petani–konsumen, petani–pedangang pengumpul desa–konsumen, petani–pedagang pengecer–konsumen, dan petani–pedagang pengumpul desa–pedagang pengecer–konsumen. Sedangkan, marjin saluran pemasaran yang efisien terjadi pada saluran pemasaran kesatu yang salurannya di mulai dari petani langsung ke konsumen akhir yaitu sebesar Rp.0,- 

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

societa

Publisher

Subject

Agriculture, Biological Sciences & Forestry Economics, Econometrics & Finance Social Sciences

Description

Societa is the journal that published by Agricultural Faculty of Muhammadiyah University of Palembang, since 2016. This journal reguraly publish every June and December with registrated number ISSN 2301-4180 (print) and ISSN 2549-8509 (online). ...