Journal of English Language Teaching
Vol 1, No 2 (2013): Serie A

R.A.F.T as a Strategy for Teaching Writing Functional Text to Junior High School Students

Teza Peby Alisa (English department FBS UNP)
Rusdi Noor Rosa (English Department FBS UNP)



Article Info

Publish Date
01 Mar 2013

Abstract

The purpose of this paper is to explain the implementation or the use of R.A.F.T (Role, Audience, Format, Topic) strategy to motivate students to write in junior high school. Through this paper, it is expected to give the advantage thing to the teachers in teaching students to write. In addition, by using R.A.F.T (Role, Audience, Format, Topic), it is hoped that this strategy can be an alternative way to increase the ability of students of junior high school in writing. This strategy can increase the students’ attention and motivation during classroom writing activities. Besides, the students become easily to share their ideas in order to write functional texts. Then, it can encourage the students’ motivation in writing and make their group work useful for them in learning English. After that, the teachers have the opportunity to teach of English, especially in writing, more delightful. Abstrak Tujuan penulisan makalah ini adalah untuk menjelaskan mengenai penerapan strategi R.A.F.T (Role, Audience, Format, Topic) guna memotivasi siswa dalam menulis pada satuan pendidikan Sekolah Menengah Pertama(SMP). Melalui makalah ini diharapkan akan memberikan hal yang bermanfaat bagi para guru dalam mengajarkan siswa untuk menulis. Selanjutnya, dengan menggunakan strategi  R.A.F.T (Role, Audience, Format, Topic) ini diharapkan mampu menjadi alternatif untuk meningkatkan kemampuan menulis siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP). Strategi ini mampu meningkatkan perhatian dan motivasi siswa selama kegiatan menulis berlansung. Siswa juga mudah untuk berbagi ide saat menulis Functional Text. Selanjutnya, strategi ini mampu meningkatkan motivasi menulis siswa dan membuat kerja kelompok mereka bermanfaat dalam belajar bahasa Inggris. Kemudian guru juga berkesempatan untuk mengajarkan bahasa Inggris, terutama menulis, dengan lebih menyenangkan.

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

jelt

Publisher

Subject

Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

Journal of English Language Teaching is a journal published by English Language Teaching Study Program of FBS Universitas Negeri Padang. This journal is published three times a year (March, June, and September). The main purpose of this journal is to advance and foster English Language Teaching or ...