KLIK (Kumpulan jurnaL Ilmu Komputer) (e-Journal)
Vol 2, No 1 (2015)

IMPLEMENTASI “PICTURE DESCRIPTION” PADA APLIKASI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS

Rizki Amelia (Unknown)
Dodon T. Nugrahadi (Unknown)
Irwan Budiman (Unknown)



Article Info

Publish Date
21 Apr 2016

Abstract

The development of technology information in education has been growing fastly. Nowadays, English takes an important role in education and global communication in the world. On learning process, English is a foreign language subject that will tested in National Final Examination so it needs mastery and enough understanding in studying English. By optimizing the process of delivering learning materials with the use of TIK that include multimedia aspects are expected to give good influence in helping students to understand the learning material. This research study is aimed at: (1) designing english learning media application “Picture Description”; (2) to find out the influence of using english learning media application “Picture Description”. The research validators included three expert in english educattion, two expert in instructional multimedia, and twenty four students. The result shows: the difference between average of students’ study result from experiment class by using (learning media application) 80,70 with average of students’ study result from control class (conventional teaching) 72,83 shows that english learning media application “Picture Description” able to support English teaching and learning process. Keywords: Media Learning, Picture Description. Perkembangan teknologi informasi dalam bidang pendidikan sudah berkembang pesat. Saat ini, bahasa inggris memiliki peranan penting dalam dunia pendidikan dan komunikasi global di kehidupan dunia. Pada proses pembelajaran, bahasa inggris merupakan mata pelajaran bahasa asing yang diujikan pada saat Ujian Akhir Nasional (UAN) sehingga perlu penguasaan serta pemahaman yang cukup dalam mempelajari mata pelajaran bahasa inggris. Dengan mengoptimalisasi proses penyampaian materi pembelajaran dengan pemanfaatan TIK yang terdapat aspek-aspek multimedia diharapkan memberi pengaruh yang baik dalam membantu siswa memahami materi yang dipelajari. Penelitian ini bertujuan untuk membangun aplikasi media pembelajaran bahasa inggris “picture description” dan untuk mengetahui pengaruh penerapan aplikasi media pembelajaran bahasa inggris “picture descrioption”. Validator dari penelitian ini adalah 3 orang ahli bidang studi bahasa inggris , 2 orang ahli multimedia pembelajaran dan 24 siswa. Berdasarkan hasil penelitian, menunjukkan bahwa adanya perbedaan rata-rata hasil belajar siswa dari kelas eksperimen 80,70 dengan rata-rata hasil belajar siswa kelas kontrol 72,83 yang menunjukkan aplikasi media pembelajaran bahasa inggris “Picture Description” mampu menunjang proses pembelajaran bahasa inggris. Kata Kunci : Media Pembelajaran, Picture Description.

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

klik

Publisher

Subject

Computer Science & IT

Description

KLIK Scientific Journal, is a computer science journal as source of information in the form of research, the study of literature, ideas, theories and applications in the field of critical analysis study Computer Science, Data Science, Artificial Intelligence, and Computer Network, published two ...