Nyimak: Journal of Communication
Vol 4, No 2 (2020): Nyimak: Journal of Communication

Multimodal Analysis of Photos in @Sandiuno Instagram Account Before and After the 2019 Presidential Election

Kiemas Dita Anugrah Susetya (Telkom University)
Iis Kurnia Nurhayati (Prodi Ilmu Komunikasi FKB Universitas Telkom)



Article Info

Publish Date
24 Sep 2020

Abstract

Social media helps to perform communication in different ways, on of them as a political instrument to shape public’s opinion and also a media for parties  to interact. This research uses multimodal/social semiotics by Kress and Van Leeuwen for visual mode. The top three pictures before and after 2019 election with most likess on instagram account @sandiuno are used as research data. This research used metafunctions from visual mode which consist of representational, interpersonal, and textual. Caption holds an important role in a post, therefore it is analysed using identification analysis. Researcher also did communication style analysis from Tubbs & Moss to understand which style is used by Sandiaga Uno in social media. The result shows that Sandiaga Uno, through instagram account @sandiuno, has the same communication style before and after the 2019 election, which is the controlling style. He also has the democratic type of leadership.Keywords: Social Media, Communication Style, Multimodal, Visual Metafunction ABSTRAKMedia sosial sebagai salah satu wadah untuk melakukan komunikasi dengan cara yang berbeda, salah satunya sebagai instrumen politik, bisa untuk membentuk opini publik, maupun menjadi media interaksi dalam partai maupun antar politisi dan elemennya seperti instagram. Penelitian ini menggunakan analisis multimodal / semiotika sosial dari Kress dan Van Leeuwen untuk mode visual. Tiga foto sebelum dan sesudah Pemilihan Presiden dan Wakil Presiden 2019 dengan likes terbanyak pada akun instagram @sandiuno yang menjadi data penelitian ini. Alat bedah yang digunakan yaitu metafungsi mode visual yang terdiri dari representational, interpersonal, dan textual. Caption foto menjadi pendukung yang penting dalam suatu unggahan sehingga caption foto di analisis menggunakan analisis identifikasi. Setelah itu peneliti melakukan analisis gaya komunikasi Tubbs & Moss untuk memahami gaya komunikasi apa yang digunakan oleh Sandiaga Uno di media sosial. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa Sandiaga Uno melalui akun instagram @sandiuno ditemukan bahwa ia memiliki gaya komunikasi yang sama ketika sebelum dan sesudah Pemilihan Presiden dan Wakil Presiden 2019 yaitu menggunakan gaya komunikasi The Controlling Style. Lalu, jika dilihat dari tipe kepemimpinan yang sesuai dengan dirinya adalah tipe kepemimpinan yang Demokratis.Kata Kunci: Media Sosial, Gaya Komunikasi, Multimodal, Metafungsi Visual

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

nyimak

Publisher

Subject

Humanities Environmental Science Languange, Linguistic, Communication & Media Law, Crime, Criminology & Criminal Justice Social Sciences

Description

Nyimak: Communication Journal to encourage research in communication studies. The focus of this journal are: Public Relations, Advertising, Broadcast, Political Communication, Cross-cultural Communication, Business Communication, and Organizational ...