Introduction: Anemia may hampered children growth and development that leads to a seriously long term problem because in anemic condition the oxygen intake into the body impeded. As addition, the insufficient oxygen intake may cause neurological problem and behavior disorder such as motoric physical activity, social interaction, and concentration inability. Anemia on children is possible to lower their intellectual intelligence into ten to 15 points as well as lower learning ability compared with the normal ones. Asian Development Bank (ADB) in 2012 stated that 22 millions of Indonesian children suffer anemia that caused the losses of five to fifteen point intellectual intelligence, good learning achievement and 2.5% bright future. Objective: of this study was to identify the correlation between anemia and learning achievement of elementary students at SegalaMider 3 Elementary School of Bandar Lampung Municipality in 2018. Method: This study was a quantitative research with correlation method. The research design was analytical survey with cross sectional approach. The population of this study included 83 students at Grade III to Grade VI of SegalaMider 3 Elementary School of Bandar Lampung Municipality. The sampling technique was purposive sampling. Result: The students of SegalaMider 3 Elementary School of Bandar Lampung Municipality in 2018 were mostly anemic amounting to 53 respondents (63.8%). On the other sides, 43 respondents (51.8%) had good learning achievement. Conclusion: Based on the statistical analysis, the p value was 0.029 or p value < 0.05 denoting the correlation between anemia and learning achievement of elementary students at SegalaMider 3 Elementary School of Bandar Lampung Municipality in 2018. The result of this study can be used by the school as information to evaluate the students’ bad achievement in designing additional learning time. Keywords : anemia and learning achievementReferences : 29 (2008 – 2016) *) Nursing Science Study Program of Medical Faculty of Malahayati University INTISARI : HUBUNGAN ANTARA ANEMIA DENGAN PRESTASI BELAJAR ANAK SEKOLAH DASAR DI SDN 3 SEGALAMIDER KOTA BANDAR LAMPUNG.Pendahuluan : Anemia dapat menghambat pertumbuhan dan perkembangan anak yang berdampak serius dalam jangka panjang karena pada anemia asupan oksigen ke seluruh tubuh menjadi terganggu. Selain itu, asupan oksigen yang terganggu juga menyebabkan masalah neurologis dan gangguan perilaku seperti aktivitas fisik motorik, interaksi sosial, dan gangguan konsentrasi. Kondisi anemia dapat membuat anak memiliki nilai kecerdasan intelektual yang lebih rendah (10 - 15 poin) serta kemampuan belajar yang menurun dibandingkan dengan anak yang sehat atau normal. Asian Development Bank (ADB) tahun 2012 menyatakan bahwa sekitar 22 juta anak di Indonesia terkena anemia, yang menyebabkan kehilangan angka kecerdasan intelektual sebesar 5 sampai 15 poin, prestasi sekolah yang buruk, dan kerugian potensi masa depan hingga 2,5% (Kusmiyati, 2013). Tujuan dalam penelitian ini adalah diketahui hubungan antara anemia dengan prestasi belajar anak sekolah dasar di SDN 3 Segalamider Kota Bandar Lampung Tahun 2018 Metode: Penelitian ini merupakan jenis penelitian kuantitatif dengan metode korelasi. Desain penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah penelitian secara Survey Analitik dengan menggunakan pendekatan cross-sectional.Populasi dalam penelitian ini adalah semua siswa kelas III sampai kelas VI SDN 3 Segalamider Kota Bandar Lampung sejumlah 83 orang. Pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan teknik purposive sampling. Analisa data menggunakan uji Chi-Square Test.Hasil: Diketahui bahwa Di SDN 3 Segalamider Kota Bandar Lampung Tahun 2018, sebagian besar anak sekolah dasar mengalami anemia berjumlah 53 responden (63,8%), dan sebagian besar prestasi belajar anak sekolah baik berjumlah 43 responden (51,8%). Kesimpulan: Berdasarkan hasil uji statistik, didapatkan p-value 0,029 atau p-value < 0,05 yang artinya terdapat hubungan anemia terhadap prestasi belajar anak sekolah dasar di SDN 3 Segalamider Kota Bandar Lampung Tahun 2018. Diharapkan hasil penelitian ini menjadi masukan agar pihak sekolah dapat melakukan skrining ataupun evaluasi kepada siswa/i yang mempunyai prestasi belajar buruk dengan cara memberikan jam tambahan untuk belajar. Kata Kunci : Anemia & Prestasi Belajar
Copyrights © 2020