Inklusif: Jurnal Pengkajian Penelitian Syariah dan Ilmu Hukum
Vol 5, No 2 (2020): Desember 2020

STRATEGI MARKETING MIX DALAM UPAYA MENINGKATKAN PENDAPATAN PERSPEKTIF EKONOMI ISLAM

Samud Samudera (INSTITUT AGAMA ISLAM FAHMINA (ISIF) CIREBON)
Syafrudin Ujang (Pascasarjana IAIN Syekh Nurjati Cirebon)



Article Info

Publish Date
20 Dec 2020

Abstract

 ABSTRACT The marketing mix is a combination of variables or activities that are the core of the marketing system, variables that can be controlled by the company to influence the reactions of buyers or consumers. These variables or activities need to be combined and coordinated by the company as effectively as possible in carrying out its marketing tasks / activities. The main essence of well-known marketing activities is the marketing mix, which includes the 4Ps (Product, Price, Place, Promotion). The four variables are a combination that has the same role and constitutes one unit to support the company's success. Therefore, product, price, place and promotion can be used by the company concerned to develop a basic corporate strategy which can be used as a reference for the preparation of an effective marketing strategy.The purpose of this study is to determine the marketing mix strategy in an effort to increase income from the perspective of Islamic economics.This research is a field research research used by digging data sourced from field research locations. This research is descriptive qualitative in nature, namely research that is descriptive and aims to obtain a complete picture of something being researched. Keywords: Marketing Mix Strategy; Increase; Income and Islamic Economy.ABSTRAK Bauran pemasaran (marketing mix) merupakan kombinasi variabel atau kegiatan yang merupakan inti dari sistem pemasaran, variabel yang dapat dikendalikan oleh perusahaan untuk memengaruhi reaksi para pembeli atau konsumen. Variabel atau kegiatan tersebut perlu dikombinasikan dan dikoordinasikan oleh perusahaan seefektif mungkin dalam melakukan tugas/kegiatan pemasarannya. Inti utama dari kegiatan pemasaran yang dikenal luas adalah bauran pemasaran (marketing mix), yang mencakup 4P (Product, Price, Place, Promotion). Keempat variable tersebut merupakan kombinasi yang mempunyai peran yang sama dan merupakan satu kesatuan guna menunjang sukses perusahaan. Karena itu product, price, place dan promotion dapat digunakan oleh perusahaan yang bersangkutan untuk menyusun strategi dasar perusahaan yang dapat menjadi acuan bagi penyusunan strategi pemasaran yang efektif.Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui strategi marketing mix dalam upaya meningkatkan pendapatan perspktif ekonomi Islam.Penelitian ini merupakan penelitian field research digunakan dengan cara menggali data yang bersumber dari lokasi penelitian lapangan. Penelitian ini bersifat deskripstif kualitatif yaitu penelitian yang bersifat memaparkan dan bertujuan untuk memperoleh gambaran yang lengkap tentang sesuatu yang sedang diteliti. Kata Kunci: Strategi Marketing Mix; Meningkatkan; Pendapatan dan Ekonomi Islam.                                  

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

inklusif

Publisher

Subject

Law, Crime, Criminology & Criminal Justice Social Sciences

Description

Journal INKLUSIF is a journal organized by Department of Syari’ah, Post Graduate Programe Syekh Nurjati State Islamic University. It only publishes original papers (no plagiarism) of literature and field research related to the Study and Research of Economics and Islamic Law. It focuses on ...