Jurnal Aghniya
Vol 4, No 1 (2021)

DISIPLIN POSITIF SEBAGAI SARANA PEMBINAAN KARAKTER MENUJU SEKOLAH RAMAH ANAK DI SMA NEGERI 5 BENGKULU TENGAH

Syahroni Syahroni (SMA Negeri 5 Bengkulu Tengah)



Article Info

Publish Date
29 Mar 2021

Abstract

Abstract Discipline is a sense of obedience and obedience to the values that are believed and it is their responsibility In other words, discipline is obeying the rules or subject to supervision and control. Meanwhile, discipline is an effort carried out to instill value or force the subject to obey a rule. The purpose of writing this Best Practice is to find out whether positive discipline can be used as a means of building student character towards child-friendly schools in SMA Negeri 5 Bengkulu Tengah. The method used is a persuasive approach. Forming a Child Friendly School Team (SRA) consisting of elements from teachers, administrative staff and students. The team held a workshop for teachers and administrative staff on child-friendly schools in which there was positive discipline character development with resource persons from Supervisors and the Education Office of Central Bengkulu Regency. The positive discipline applied at SMA Negeri 5 Bengkulu Tengah in the 2019 fiscal year was able to reduce the number of complaints of internal conflicts which indicated an increase in the character of teachers, students, administrative staff so that all school members felt comfortable in school and this also increased student academic achievement Keyword : positive dicipline, character education, school’s friendly Abstrak Disiplin adalah rasa taat dan patuh terhadap nilai yang dipercaya dan menjadi tanggung jawabnya. Dengan kata lain disiplin adalah patuh terhadap peraturan atau tunduk pada pengawasan dan pengendalian. Sedangkan pendisiplinan adalah sebuah usaha yang dilaksanakan untuk menanamkan nilai atau pemaksaan supaya subjek mentaati sebuah peraturan. Tujuan penulisan Best Practice ini adalah untuk mengetahui apakah disiplin positif dapat digunakan sebagai sarana pembinaan karakter siswa menuju sekolah ramah anak di SMA Negeri 5 Bengkulu Tengah. Metode yang digunakan adalah pendekatan persuasif. Membentuk Tim Sekolah Ramah Anak (SRA) yang terdiri dari unsur guru, tenaga tata usaha dan siswa. Tim mengadakan workshop untuk guru dan tenaga tatausaha tentang sekolah ramah anak yang di dalamnya ada pembinaan karakter disiplin positif dengan nara sumber dari Pengawas dan Dinas Pendidikan Kabupaten Bengkulu Tengah. Disiplin positif yang diterapkan di SMA Negeri 5 Bengkulu Tengah di tahun anggaran 2019 mampu menurunkan jumlah aduan konflik internal yang mengindikasikan adanya peningkatan karakter pada guru, siswa, tenaga TU sehingga semua warga sekolah merasa nyaman berada di sekolah dan hal tersebut juga meningkatkan prestasi akademik siswa. . Kata Kunci: disiplin positif; pendidikan karakter; Sekolah Ramah Anak

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

aghniya

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Social Sciences

Description

JURNAL AGHNIYA : is a scientific publication media that contains Islamic sciences to support the development of Islamic knowledge. This journal is published two times a year in July and January by STIES NU Bengkulu. This journal encompasses original research articles, review articles, and short ...