Jurnal Informatika Global
Vol 11, No 1

Sistem Penyiraman Tanaman Otomatis Berbasis Sensor Kelembaban Tanah Menggunakan Logika Fuzzy

Satria Bimo Mursalin (Universitas Indo Global Mandiri)
Hastha Sunardi (Universitas Indo Global Mandiri)
Zulkifli Zulkifli (Universitas Indo Global Mandiri)



Article Info

Publish Date
10 Dec 2020

Abstract

AbstractWatering plants is important so that plants can grow in a fertile and optimal way. therefore an automatic plant watering can be made. This tool aims to replace the manual work becomes automatic. The benefit of this tool is that it can simplify human work in watering plants automatically. The making of this final project aims to apply fuzzy logic in watering plant automation based on soil moisture. With this tool, it is expected to be able to help plant maintenance processes better. Fuzzy logic is one method that can be used in control systems in order to provide decisions that resemble human decisions because they have concepts that are easy to understand and are based on natural language. The making of this final project is done by designing, making and implementing system components which include Arduino uno as a controller, Water pump, LCD (liquid Cristal Display) to display soil moisture values. the results of the research prove that the tools made can function well and can be developed as expected.Keyword : Soil Moisture, Watering Plants, Fuzzy Logic, Arduino UnoAbstrakPenyiraman tanaman merupakan hal yang penting agar tanaman dapat tumbuh dengan subur dan optimal.maka dari itu dibuatlah alat penyiram tanaman otomatis. Alat ini bertujuan untuk menggantikan pekerjaan manual menjadi otomatis.Manfaat yang didapat dari alat ini adalah dapat mempermudah pekerjaan manusia dalam menyiram tanaman secara otomatis.Pembuatan tugas akhir ini bertujuan untuk menerapkan logika fuzzy pada otomatisasi penyiraman tanaman berdasarkan kelembaban tanah. Dengan adanya alat ini diharapkan dapat membantu proses perawatan tanaman dengan lebih baik. Logika fuzzy merupakan salah satu metode yang dapat digunakan pada sistem kendali agar dapat memberikan keputusan yang menyerupai keputusan manusia karena memiliki konsep yang mudah dimengerti dan didasarkan pada bahasa alami. Pembuatan tugas akhir ini dilakukan dengan merancang, membuat dan mengimplementasikan komponen-komponen sistem yang meliputi Arduino uno sebagai pengendali , pompa Air, LCD (liquid Cristal Display) untuk menampilkan nilai kelembaban tanah. hasil penelitian membuktikan alat yang dibuat dapat berfungsi dengan baik dan dapat dikembangkan sesuai yang diharapkan.Kata kunci : Kelembaban Tanah, Penyiraman Tanaman, Logika Fuzzy, Arduino Uno

Copyrights © 0000






Journal Info

Abbrev

IG

Publisher

Subject

Computer Science & IT

Description

Journal of global informatics publish articles on architectures from various perspectives, covering both literary and fieldwork studies. The journal, serving as a forum for the study of informatics, system information, computer system, informatics management, supports focused studies of particular ...