ABSTRACT In a business, the customer is a very important factor for a service company such as PT Indonesia Comnets Plus engaged in VoIP providers. The increasing number of customers using VoIP services then it needs a routing system that can facilitate customer additions and to facilitate in analyzing the problem.The purposeof this thesisis to create a routing that can facilitate network administrators in handling problems that occur. The method used in the manufacture ofthe authorof this thesisby comparing between using Dynamic Routing Enhanced Interior Gateway Routing Protocol and Open Shortest Path First. after comparing two routing results obtained EIGRP is best to apply in PT.Indonesia Comnets Plus in particular by the Division Unit Bisnis Multimedia because there is no need reconvergence time for performed by EIGRP when a change in route. Keyword : Routing, static , dynamic ,EIGRP,OSPF. ABSTRAK Dalam sebuah bisnis, pelanggan merupakan faktor yang sangat penting bagi sebuah perusahaan jasa seperti PT Indonesia Comnets Plus yang bergerak dibidang penyelenggara VoIP. Semakin banyaknya pelanggan yang menggunakan jasa voip maka dibutuhkannya sebuah system routing yang dapat memudahkan penambahan pelanggan dan dapat mempermudah dalam menganalisa masalah. Tujuan penelitian ini adalah membuat suatu routing yang dapat mempermudah network administrator dalam penanganan –penanganan masalah yang terjadi. Metode yang digunakan adalah Routing Dynamic Enhanced Interior Gateway Routing Protocol dan Open Shortest Path First. Setelah membandingkan kedua routing tersebut didapatkan hasil EIGRP yang terbaik untuk diterapkan di PT.Indonesia Comnets Plus khususnya oleh Divisi Unit Bisnis Multimedia dikarenakan tidak perlunya waktu konvergensi ulang yang dilakukan oleh EIGRP ketika terjadi perubahan route. Kata Kunci : Routing, static , dynamic ,EIGRP,OSPF.
Copyrights © 2014