Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan
Volume 30 Nomor 1 Mei 2021

Profil Peran Orang Tua dan Guru dalam Penyiapan Masa Transisi Anak ke Sekolah Dasar

Lia Dwi Ayu Pagarwati (Program Pascasarjana, Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Negeri Yogyakarta)
Lantip Diat Prasojo (Program Pascasarjana, Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Negeri Yogyakarta)
Sugito Sugito (Program Pascasarjana, Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Negeri Yogyakarta)
Arif Rohman (Program Pascasarjana, Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Negeri Yogyakarta)



Article Info

Publish Date
11 May 2021

Abstract

The purpose of this study is to describe the role of teachers (SD and TK) and parents in preparing for the transition period of children to elementary school in Kecamatan Air Sugihan. This research uses descriptive quantitative research with a survei method. Respondents in this study were 7 first grade elementary school teachers, 11 kindergarten teachers, and 89 parents of students. The study results indicate that child development is not optimal and environmental changes are the main problems in the transition period of children so that the roles of teachers (SD and TK) and parents play an essential role in the transition period of children to produce optimal school readiness. This role is in the form of responsibility for children's school readiness, as a motivator for children, as a role model, as a supervisor and as a place to ask children so that all the needs of children's school readiness are met. Tujuan penelitian ini untuk menggambarkan peran guru (SD dan TK) dan orangtua dalam penyiapan masa transisi anak ke sekolah dasar di kecamatan Air Sugihan. Penelitian menggunakan penelitian kuantitatif deskriptif dengan metode survei. Responden dalam penelitian ini 7 orang guru kelas I SD, 11 orang guru TK, dan 89 orangtua siswa. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa perkembangan anak yang belum optimal dan perubahan lingkungan merupakan masalah utama dalam masa transisi anak sehingga peran guru (SD dan TK) dan orangtua sangat berperan penting dalam hal masa transisi anak agar menghasilkan kesiapan bersekolah yang optimal. Peran tersebut berupa tanggung jawab terhadap kesiapan sekolah anak, motivator bagi anak, sebagai panutan, sebagai pengawas dan sebagai tempat bertanya anak sehingga semua kebutuhan dalam kesiapan sekolah anak terpenuhi.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

SD

Publisher

Subject

Education

Description

Periodically published twice a year in May and November ( ISSN 0854-8285 ) ( E ISSN 2581-1983 ) ; contains writings on conceptual ideas, studies and application of theories, practical writing, and the results of educational research and teaching of elementary ...