Stability: Journal of Management and Business
Vol 4, No 1 (2021): July

PENGARUH HARGA DAN KUALITAS PRODUK TERHADAP KEPUTUSAN KONSUMEN DALAM PEMBELIAN BAHAN BAKAR MINYAK JENIS PERTALITE DI SPBU SOEKARNO HATTA SEMARANG

Galuh Aditya (Institut Teknologi dan Bisnis Semarang)
Yohanes Sutomo (Unknown)
Putri Yulianti (Unknown)



Article Info

Publish Date
29 Jul 2021

Abstract

Tujuan dari penelitian ini : 1). Untuk menganalisis pengaruh harga terhadap keputusan konsumen dalam menggunakan bahan bakar minyak jenis Pertalite di SPBU Soekarno Hatta Semarang, 2). Untuk menganalisis pengaruh kualitas produk terhadap keputusan konsumen dalam menggunakan bahan bakar minyak jenis Pertalite di SPBU Soekarno Hatta Semarang. Populasi dalam penelitian ini adalah konsumen yang membeli produk Pertalite di SPBU Soekarno Hatta. Penelitian ini menggunakan non-probability sampling yang merupakan teknik pengambilan sampel yang tidak memberikan peluang atau kesempatan yang sama bagi setiap unsur atau anggota populasi untuk dipilih menjadi anggota sampel dan dilakukan secara sampling, dengan teknik convenience sampling, diperoleh sampel sebanyak 96 data. Teknik analisis yang digunakan regresi linier berganda. Hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa : 1). Harga berpengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan pembelian Pertalite di SPBU Soekarno Hatta, 2). Kualitas produk berpengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan pembelian Pertalite di SPBU Soekarno Hatta Semarang. Dari hasil tersebut maka dapat disimpulkan bahwa harga dan kualitas menjadi hal penting dalam keputusan pembelian produk pertalite.AbstractThe purpose of this study: 1). To analyze the effect of price on consumer decisions in using Pertalite fuel at Soekarno Hatta gas station in Semarang, 2). To analyze the effect of product quality on consumer decisions in using Pertalite fuel oil at Soekarno Hatta gas station in Semarang. The population in this study are consumers who buy Pertalite products at Soekarno Hatta gas stations. This study uses non-probability sampling which is a sampling technique that does not provide equal opportunities or opportunities for each element or member of the population to be selected as members of the sample and is carried out by sampling, with convenience sampling technique, obtained a sample of 96 data. The analysis technique used is multiple linear regression. The results of the study can be concluded that: 1). Price has a positive and significant effect on purchasing decisions for Pertalite at Soekarno Hatta gas stations, 2). Product quality has a positive and significant effect on purchasing decisions for Pertalite at the Soekarno Hatta gas station in Semarang. From these results, it can be concluded that price and quality are important in purchasing decisions for pertalite products.Keywords: price, product quality, and purchasing decisions 

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management

Description

This journal aims to seek quality articles to answer the need to improve the understanding of effective management and business applications. Stability : Journal of Management and Business provides current trends in knowledge and practical applications in management and business practices. In ...