Jurnal Psikologi Jambi
Vol. 6 No. 1 (2021): Jurnal Psikologi Jambi

HUBUNGAN KEMUDAHAN PENGGUNAAN M-BANKING DENGAN PERILAKU KONSUMTIF PADA MAHASISWA UNIVERSITAS NEGERI PADANG PENGGUNA SHOPEE: THE CORRELATION OF EASY OF USE M-BANKING WITH CONSUMPTION BEHAVIOR IN STUDENTS OF STATE UNIVERSITY OF PADANG USERS OF SHOPEE

Desfayani Desfayani (Jurusan Psikologi, Universitas Negeri Padang)



Article Info

Publish Date
16 Oct 2021

Abstract

Introduction This study aims to examine the relationship between the ease of using m-banking with consumptive behavior in Padang State University students shopee users. Consumptive behavior is defined as the activity of buying an item with unreasonable considerations and not based on needs. Method This research is a quantitative research with a correlational research design. This research was conducted on 51 Padang State University students aged 18-21 years who are shopee users and make payments via mobile banking. The scale used is the ease of use of mobile banking and the consumptive behavior scale. Data were analyzed by using Person Product Moment correlation. Result This study found that there is a positive relationship between the ease of using mobile banking and the consumptive behavior of Padang State University students who use shopee. With a value of (r) = 0.351 (p) = 0.012 (p = 0.012 < 0.05). Conclussion That is the higher the level of ease of use of mobile banking, the higher the level of consumptive behavior of Padang State University students who use shopee, and vice versa. Keywords: Consumptive behavior, college student, mobile banking ABSTRAK Pendahuluan Penelitian ini bertujuan untuk menguji hubungan antara kemudahan penggunaan m-banking dengan perilaku konsumtif pada mahasiswa pengguna shopee Universitas Negeri Padang. Perilaku konsumtif diartikan sebagai kegiatan membeli suatu barang dengan pertimbangan yang tidak masuk akal dan tidak berdasarkan kebutuhan. Metode Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan desain penelitian korelasional. Penelitian ini dilakukan terhadap 51 mahasiswa Universitas Negeri Padang berusia 18-21 tahun yang merupakan pengguna shopee dan melakukan pembayaran melalui mobile banking. Skala yang digunakan adalah skala kemudahan penggunaan mobile banking dan skala perilaku konsumtif. Data dianalisis dengan menggunakan korelasi Person Product Moment. Hasil Penelitian ini menemukan bahwa terdapat hubungan positif antara kemudahan penggunaan mobile banking dengan perilaku konsumtif mahasiswa Universitas Negeri Padang pengguna shopee. Dengan nilai (r) = 0,351 (p) = 0,012 (p = 0,012 < 0,05). Kesimpulan Penelitian menunjukkan semakin tinggi tingkat kemudahan penggunaan mobile banking maka semakin tinggi pula tingkat perilaku konsumtif mahasiswa Universitas Negeri Padang yang menggunakan shopee, begitu pula sebaliknya.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

jpj

Publisher

Subject

Nursing Physics Public Health Social Sciences

Description

Focus and scope of Jurnal Psikologi Jambi (JPJ) is promoting the development of psychology through the publication of research articles with new findings and scientific and strict ...