Jurnal Pengajaran MIPA
Vol 18, No 2 (2013): JPMIPA: Volume 18, Issue 2, 2013

PENGEMBANGAN INSTRUMEN PENILAIAN BERBASIS KELAS PADA PEMBELAJARAN HIDROKARBON

Mahadaniar, Atih Geana (Unknown)
Siswaningsih, Wiwi (Unknown)
Nahadi, Nahadi (Unknown)



Article Info

Publish Date
20 Oct 2013

Abstract

ABSTRAKPenelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengembangkan instrumen penilaian kelas pada pembelajaran hidrokarbon. Instrumen yang dikembangkan terdiri dari pengamatan kinerja 13 indikator kinerja, laporan diri sebanyak 32 poin pernyataan dan tes tertulis 15 tes pilihan ganda butir dasar. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode penelitian dan pengembangan untuk memperoleh produk dalam bentuk instrumen penilaian kelas yang memiliki kualitas baik dilihat dari validitas dan reliabilitas instrumen serta analisis subjek tes untuk instrumen tes tertulis. Berdasarkan penelitian yang telah dilakukan, hasil akhir dari instrumen yang telah dikembangkan sebagai instrumen yang memenuhi kriteria baik mengenai validitas teoritis dan empiris dan keandalan yang tinggi pula. Untuk menguji instrumen selain validitas dan reliabilitas juga dilihat dari analisis subjek tes yang menunjukkan instrumen tes tertulis memenuhi syarat sebagai instrumen yang baik. Hasil penelitian ini diharapkan dapat berguna bagi para guru, dengan harapan instrumen yang dihasilkan dari penelitian ini dapat digunakan sebagai instrumen dalam pelaksanaan penilaian kelas pada pembelajaran hidrokarbon dan digunakan sebagai model untuk mengembangkan instrumen sejenis untuk kegiatan belajar yang berbeda.ABSTRACTThis research was conducted with the aim to develop classroom assessment instrument on learning hydrocarbons. Instruments developed in this study were the observation of the performance of 13 performance indicators, self-report as many as 32 points statement and a written test of 15 multiple-choice test of basic grains. The method used in this study was the method of research and development to obtain a product in the form of classroom assessment instruments that have good quality views of the validity and reliability of instruments and analysis of test subject for the written test instruments. Based on research that has been done, the end result of that instrument has been developed as an instrument that meets the criteria regarding both the theoretical and empirical validity and reliability of high anyway. To test instruments in addition to views of the validity and reliability were also seen from analysis of the test subject that shows the written test instrument qualifies as a good instrument. The results of this study is expected to be useful for teachers, with the hope of the instrument resulting from this study can be used as an instrument in the implementation of classroom assessment on the learning of hydrocarbons and used as a model to develop similar instruments for different learning activities.

Copyrights © 2013






Journal Info

Abbrev

JPMIPA

Publisher

Subject

Description

Journal of Mathematics and Science Teaching or Jurnal Pengajaran Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam (JPMIPA) was founded in 1993 and published qualitative and or quantitative research concerning mathematics and science teaching. JPMIPA is published by Faculty of Mathematics and Science Education ...