Issues in Mathematics Education (IMED)
Vol 3, No 2 (2019): September

Analisis Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Pada Pokok Bahasan Statistika Dikaitkan Dengan Intelligence Quotient (IQ)

Hisyam Ihsan (Jurusan Matematika FMIPA Universitas Negeri Makassar)
R. Ruslin (Jurusan Matematika FMIPA Universitas Negeri Makassar)
Selvi Rahmatia (Jurusan Matematika FMIPA Universitas Negeri Makassar)



Article Info

Publish Date
29 Jan 2020

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara hasil belajar matematika dan tingkat kecerdasan siswa. Pengambilan subjek penelitian ini adalah siswa kelas VIII di salah satu SMP di Makassar. Pengambilan subjek dilakukan dengan memberikan tes kepada siswa kelas VIII 5 yang kemudian dari hasil tersebut dipilih 3 subjek penelitian berdasarkan kategori yang ada. Instrumen yang digunakan adalah tes hasil belajar dengan pokok bahasan statistika yang memuat 5 butir soal dan tes IQ yang memuat 38 soal. Hasil penelitian yang dilakukan menunjukkan bahwa pada siswa kelas VIII 5 terdapat pengaruh secara signifikan terhadap hasil belajar dan kecerdasan intelegensi siswa sehingga memperoleh hasil yang beragam. Terdapat juga satu siswa yang IQnya tinggi tapi hasil belajarnya rendah. Kata Kunci: mix methods, Kecerdasan Intelegensi, hasil belajar This study aims to determine the relationship between mathematics learning outcomes and student intelligence levels. The subjects of this study were VIII grade students in one of the junior high schools in Makassar. Taking the subject by giving a test to students of class VIII 5 then from the results, selected 3 subjects based on existing categories. The instrument used was a learning achievement test containing 5 questions and an IQ test containing 38 questions. The results of the research showed that the VIII grade students had a significant influence on student learning outcomes and Intelligence Quotient so it obtains diverse results. There is also one student who has a high IQ but low learning outcomes. Keywords: mix-methods, intelligence quotient, learning outcomes

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

imed

Publisher

Subject

Mathematics

Description

Journal of IMED presents new ideas, developments, and innovations in mathematics education. It involves attempts to enhance teaching and learning mathematics in the classroom at all levels. It deals with educational articles from research, recent issues, and literature reviews. All paper related to ...