Reviews in Civil Engineering
Vol 5, No 2 (2021): Reviews In Civil Engineering

KAJIAN PERBANDINGAN KELAYAKAN EKONOMI PADA PERENCANAAN TEBAL PERKERASAN LENTUR DAN PERKERASAN KAKU

Imroatul Maghfiroh (Tidar University)
Evi Puspitasari (Tidar University)
Ria Miftakhul Jannah (Tidar University)



Article Info

Publish Date
16 Nov 2021

Abstract

ABSTRAKJalan Magelang-Purworejo merupakanijalanilintasiyangimenghubungkan Kabupaten MagelangidenganiKabupaten Purworejo diiProvinsi Jawa Tengah. Di ruas jalan ini termasuk jalanidenganivolumeilaluilintas yang tinggiidan dilalui oleh kendaraaniberat. Kondisi eksisting jalan yang mengalami banyak kerusakan yang disebabkan oleh beban berlebih dari kendaraan. Sehingga perlu adanya penelitian mengenai perencanaanitebal perkerasaniyang dibutuhkan dan sesuaiidenganikondisi di ruas jalan tersebut untuk meminimalisir kerusakan dan memberikan pelayanan jalan yang baik.Metode yang digunakan dalam penelitian yaitu dengan merencanakan tebal perkerasanilenturidan tebal perkerasanikakuidengan mengacu pada BinaiMarga Tahun 2017. Dataiprimer yangidibutuhkanidalamipenelitianiini yaitu data laluilintas harianidanidataiCBR untuk mengetahuiidayaidukungitanahipadairuasijalan tersebut. Sedangkan untuk menghitung perbandingan kelayakan ekonomi menggunakan metodeiInternaliRateiof Returni (IRR).Berdasarkan penelitian inilaiiInternaliRateiofiReturni (IRR) sebesar 16,3 % sedangkan untuk perkerasan kaku 21,8%. Keduanya memenuhi kelayakan ekonomi karena memiliki nilai yang melebihiitingkatisukuibungaipadaitahuniiniiyaitu sebesar 3,5%.Perkerasan kaku memiliki nilai IRR lebih tinggi dibandingkan dengan perkerasan lentur, sehingga jenis perkerasan kaku lebih sesuai untuk diterapkan.Kata Kunci : Perkerasan Lentur, Perkerasan Kaku, Kelayakan Ekonomi, Internal Rate of Return (IRR) ABSTRACTMagelang-Purworejo street is a highway that connects Magelang Regency  with  Purworejo Regency in Central Java Province. This street includes road with high traffic volume and transferred by heavy street. The existing condition of theiroad isicausedibyithe excessive load of the vehicle. So there is a need for research on the required pavement thickness planning andiiniaccordanceiwithitheiconditionsiofithe axle to minimize damage and provide a good service.The methodology used in this research is to plan theithicknessiofitheiflexible pavementiandirigidipavement with reference of Bina Marga 2017. The primary data needed in this research are dailyitrafficidata andiCBR value toidetermine the bearing capicity of the soil on the segment. Calculate the comparison of economic feasibility using InternaliRate ofiReturni(iIRRi).Based on the research, the Internal Rate of Return value is 16,37%  and for rigid pavement 21,8%. Both of pavement   occupy economic feasibility because they have a value that exceeds the interest rate of this year  which is 3,5%. The rigid pavement has a higher IRR value than flexible pavement, so rigid pavement is more suitable to be applied.Keywords  : Flexible Pavement, Rigid Pavement, Economic Feasibility, Internal Rate of Return (IRR)

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

civilengineering

Publisher

Subject

Civil Engineering, Building, Construction & Architecture

Description

RiCE: Reviews in Civil Engineering is aim to publish high-quality articles to all aspect in civil engineering and environmental engineering, with ISSN 2614-3100(print) and 2614-3119 (electronic). This Journal is reviewed by double-blind review process and scientific open access journal. It is ...