This research is aimed at analyzing the difference between the in the results of learning achiement X IPS 3 students using the SFAE learning model with the results of learning achiement X IPS 4 students using conventional learning, (2) the effect of using the SFAE learning model the learning outcomes of class X IPS 3 on geography in MAN 1 Bandar Lampung. This study uses a quasi-experimental method. Analysis data techniques that used in this research were t test and effect size. The results showed that (1) there were difference in the results of learning achiement X IPS 3 students using SFAE learning models with the results of learning achiement X IPS 4 students using conventional learning, (2) there was the influence of using the SFAE learning model the learning outcomes of class X IPS 3 on geography in MAN 1 Bandar Lampung.Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis (1) perbedaan hasil belajar siswa kelas X IPS 3 yang menggunakan model pembelajaran SFAE dengan hasil belajar siswa kelas X IPS 4 yang menggunakan pembelajaran konvensional, (2) pengaruh penggunaan model pembelajaran SFAE terhadap hasil belajar kelas X IPS 3 pada mata pelajaran geografi di MAN 1 Bandar Lampung. Penelitian ini menggunakan metode eksperimen semu. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas X IPS 3 dan kelas X IPS 4. Teknik analisis data yang digunakan adalah uji t dan uji efek. Hasil penelitian menunjukkan bahwa (1) ada perbedaan hasil belajar siswa kelas X IPS 3 yang menggunakan model pembelajaran SFAE dengan hasil belajar siswa kelas X IPS 4 yang menggunakan pembelajaran konvensional, (2) ada pengaruh penggunaan model pembelajaran SFAE terhadap hasil belajar kelas X IPS 3 pada mata pelajaran geografi di MAN 1 Bandar Lampung.Kata kunci: pengaruh, model student facilitator and explaining, hasil belajar.
Copyrights © 2021