Jurnal Penelitian Geografi (JPG)
Vol 2, No 4 (2014): Jurnal Penelitian Geografi (JPG)

HUBUNGAN KINERJA GURU DENGAN HASIL BELAJAR GEOGRAFI SISWA

Pradita Yulia Valentina (Unknown)
Sumadi Sumadi (Unknown)
Nani Suwarni (Unknown)



Article Info

Publish Date
29 Jul 2014

Abstract

This study aims to determine the relationship of the teacher performance to the student geography learning outcomes. This study uses correlation. Samples numbered 44 students from the student population of 105 and were taken using a proportional random sampling technique. Data collection techniques are using the techniques of documentation, interviews and questionnaires. Analysis of the data is using the product moment formula as hypotheses testing that have been proposed. Based on data analysis, the results obtained are as follows: (1) There is a positive relationship a close and significant correlation between the performance of teachers in planning the learning with the students result learning geography. (2) There is a positive relationship, strong and significant correlation between the performance of teachers in implementing the learning of students geography learning outcomes. (3) There is a positive relationship, strong and significant correlation between teacher performance in evaluating learning process of students learning geography.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan kinerja guru dengan hasil belajar geografi siswa. Penelitian ini menggunakan metode korelasi. Sampel berjumlah 44 siswa dari populasi 105 siswa dan diambil menggunakan teknik proporsional random sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik dokumentasi, wawancara dan kuesioner. Analisis data menggunakan rumus product moment sebagai pengujian hipotesis yang telah diajukan. Berdasarkan analisis data, hasil yang diperoleh sebagai berikut: (1) Ada hubungan yang positif, erat dan signifikan antara kinerja guru dalam merencanakan pembelajaran dengan hasil belajar geografi siswa. (2) Ada hubungan yang positif, erat dan signifikan antara kinerja guru dalam melaksanakan pembelajaran dengan hasil belajar geografi siswa. (3) Ada hubungan yang positif, erat dan signifikan antara kinerja guru dalam evaluasi pembelajaran dengan hasil belajar geografi siswa.Kata kunci: guru, hasil belajar siswa, kinerja.

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

JPG

Publisher

Subject

Agriculture, Biological Sciences & Forestry Humanities Earth & Planetary Sciences Environmental Science Social Sciences

Description

Jurnal Penelitian Geografi merupakan jurnal yang diterbitkan oleh Program Studi Pendidikan Geografi Jurusan Ilmu Pengetahuan Sosial Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung. Jurnal ini berisikan kumpulan karya ilmiah dalam bentuk artikel baik berupa skripsi, tesis, ataupun ...