Sosiolium: Jurnal Pembelajaran IPS
Vol 4 No 1 (2022): April

PERAN GURU IPS DALAM PENERAPAN PROGRAM SEKOLAH RAMAH ANAK UNTUK MENGEMBANGKAN KARAKTER SISWA SMP NEGERI 33 SEMARANG




Article Info

Publish Date
05 May 2022

Abstract

Child Friendly School is an ideal concept for school-age children, where education is child-centred and the learning process must be supported by positive, healthy and safe social, physical and emotional circumstances. SMP Negeri 33 Semarang is a pilot project for Child Friendly Schools in Semarang City. This type of research is qualitative. The results of this study indicate that SMP Negeri 33 Semarang creates a school that guarantees and fulfills children's rights in every aspect of learning to instill character values ​​in students. Some of the efforts made by SMP Negeri 33 Semarang through the implementation of the 6 core components of SRA and the implementation of special programs. The role of teachers is also very large, namely as motivators, correctors, mentors, evaluators, demonstrators, organizers, and informants in character building. The social studies teacher's obstacle in implementing the Child Friendly School (SRA) program is a pandemic condition and students in using cellphones for online learning are often misused to play online games so that learning concentration is lacking and the influence of friends or the community environment. Sekolah Ramah Anak merupakan konsep yang ideal bagi anak usia sekolah, dimana pendidikan berpusat pada anak dan proses belajar yang harus didukung oleh keadaan sosial di sekitarnya, fisik, dan emosional yang positif, sehat dan aman. SMP Negeri 33 Semarang merupakan pilot project Sekolah Ramah Anak di Kota Semarang. Jenis penelitian ini adalah kualitatif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa SMP Negeri 33 Semarang menciptakan sekolah yang menjamin dan memenuhi hak-hak anak dalam setiap aspek pembelajaran untuk menanamkan nilai-nilai karakter kepada peserta didik. Beberapa upaya yang dilakukan SMP Negeri 33 Semarang melalui penerapan 6 komponen inti SRA dan penerapan program-program khusus. Peran serta guru juga sangat besar yakni sebagai motivator, korektor, pembimbing, evaluator, demonstrator, organisator, dan informator dalam penanaman karakter. Adapun Kendala guru IPS dalam penerapan program Sekolah Ramah Anak (SRA) adalah kondisi pandemi dan peserta didik dalam penggunaan handphone untuk pembelajaran daring seringkali disalahgunakan untuk bermain game online sehingga konsentrasi belajar kurang serta adanya pengaruh dari teman atau llingkungan masyarakat.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

sosiolium

Publisher

Subject

Social Sciences

Description

This journal provides space for academic and critical thinking to explore social studies learning (Pendidikan IPS--Junior high school course). Subjects suitable for publication include but not limited to; - Social studies Education (Pendidikan IPS--Junior high school course) - Learning media issues ...