This study aimed to determine the effect of compost dose and watering intervals on the soybean growth. The results of the study are used as source material of Student’s Worksheet (SW). Research factorial arranged in a completely randomized design (CRD) with two factors and four replications. The first factor, compost dose: 2.5; 5; 7.5 tons/ha. The second factor, watering interval: 0.5 L/day, 0.5 L/2 days, and 0.5 L/ 3 days. The parameters measured were the soybean plants growth rate and viability of SW. Data were analyzed and tested range of HSD at 5% level. The results showed that the watering interval of 0.5 L/day significantly affected the soybean plants growth rate during the period 7-14 and 21-28 days after planting while the 0.5 L/3 days significantly in the period 14-21 days after planting. The mean value test of the SW application to students of class XII is 82. Thereby very feasible used as a source of learning.Penelitian ini dimaksudkan untuk mengetahui pengaruh dosis pupuk kompos dan interval penyiraman terhadap  pertumbuhan  kedelai.  Hasil penelitian digunakan sebagai sumber materi penyusunan Lembar Kerja Siswa (LKS). Penelitian disusun secara faktorial dalam Rancangan Acak Lengkap (RAL) dengan dua faktor dan 4 ulangan.  Faktor pertama,  dosis kompos: 2,5; 5; 7,5 Ton/Ha.  Faktor kedua, interval penyiraman: 0,5 L/hari, 0,5 L/2 hari, dan 0,5 L/3 hari.  Parameter yang diukur adalah kecepatan pertumbuhan tanaman kedelai  dan  kelayakan LKS. Data dianalisis ragam dan diuji BNJ pada taraf 5%. Hasil penelitian menunjukkan bahwa interval penyiraman 0,5 L/hari berpengaruh nyata terhadap kecepatan pertumbuhan tanaman kedelai pada periode 7-14 dan 21-28 HST sedangkan 0,5 L/3hari berpengaruh nyata pada periode 14-21 HST.  Nilai rerata ujian  penerapan LKS bagi siswa kelas XII SMA adalah 82.  Dengan demikan LKS  dinyatakan sangat layak digunakan sebagai sumber belajar.Kata kunci: dosis kompos, kecepatan pertumbuhan, kedelai, penyiraman.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2014