Jurnal Ilmiah Mizani: Wacana Hukum, Ekonomi Dan Keagamaan
Vol 9, No 2 (2022)

Hindu Society’s Perception on Sharia Banking in Medan City

Ririn Khairiyah (North Sumatra State Islamic University)
Muhammad Yafiz (North Sumatra State Islamic University)
Nurlaila Nurlaila (North Sumatra State Islamic University)



Article Info

Publish Date
12 Sep 2022

Abstract

This study aims to explain the factors that influence the perception of Hindu people using Islamic banks in the city of Medan (Madras Hulu Subdistrict, Medan Polonia District) and also to find out the perception of hindus towards Islamic banking in the city of Medan. This study uses two free variables, namely religion, promotion and one bound variable, namely public perception. The sample used in this study was the Hindu community in Madras Hulu Village using a questionnaire as a data collection technique. The research approach carried out in this study is quantitative research with Multiple Linear Regression analysis supported by a normality test assisted by spss software version 26. From the results of the research conducted, the author concluded that socially religion has a positive and significant effect on people's perceptions, promotion has a positive and significant effect on people's perceptions. Religion and promotion together or simultaneously have a significant effect on perception. Religion and promotion were able to influence perception by 19.9% the remaining 80.1% explained by variables or other factors outside of the variables studied in this study. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan faktor-faktor yang mempengaruhi persepsi masyarakat Hindu menggunakan bank syariah di kota Medan (Kelurahan Madras Hulu Kecamatan Medan Polonia) dan juga untuk mengetahui persepsi masyarakat Hindu terhadap perbankan syariah di kota Medan. Penelitian ini menggunakan dua variabel bebas yaitu agama, promosi dan satu variabel terikat yaitu persepsi masyarakat. Sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah masyarakat Hindu di Kelurahan Madras Hulu dengan menggunakan kuisioner sebagai teknik pengumpulan data. Pendekatan penelitian yang dilakukan dalam penelitian ini adalah penelitian kuantitatif dengan analisis Regresi Linier Berganda yang didukung dengan uji normalitas dibantu dengan software spss versi 26. Dari hasil penelitian yang dilakukan, penulis menyimpulkan bahwa secara persial agama berpengaruh positif dan signifikan terhadap persepsi masyarakat, promosi berpengaruh positif dan signifikan terhadap persepsi masyarakat. Agama dan promosi secara bersama-sama atau simultan berpengaruh signifikan terhadap persepsi. Agama dan promosi mampu mempengaruhi persepsi sebesar 19,9% sisanya sebesar 80,1% dijelaskan oleh variabel atau faktor lainnya diluar dari variabel yang diteliti dalam penelitian ini. 

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

mizani

Publisher

Subject

Religion Economics, Econometrics & Finance Law, Crime, Criminology & Criminal Justice

Description

JURNAL ILMIAH MIZANI : Wacana Hukum, Ekonomi, dan Keagamaan is a scientific publication journal that contains Islamic law, Economics, and Islamic Religious Studies to support the development of Islamic knowledge. This journal is published two times a year in March and September by Faculty of Islamic ...