Gorontalo Journal of Infrastructure and Science Engineering
Vol 5, No 2 (2022): Gorontalo Journal Of Infrastructure And Science Engineering

PENGARUH PROSES PREHEAT DAN POSTHEAT PADA PENGELASAN GAS METAL ARC WELDING (GMAW) BAJA AISI 1045

Egi Nuraliansyah (Universitas Singaperbangsa Karawang)



Article Info

Publish Date
31 Oct 2022

Abstract

AISI 1045 steel is a type of low carbon steel with a carbon content of (0.43-0.50% C by weight) and belongs to the medium carbon steel group. often used in the industrial world, such as gears, shafts, crankshafts, regal springs and so on. These steels require special heating due to the weldability of the steel when compared to low carbon steels. The treatment of the heating process carried out is before welding (preheat) and heating after welding (postheat). The purpose of this study was to determine the effect of preheat, postheat and welding speed on the hardness value and microstructure of the weld. The method used is GMAW welding with a current of 90 A and welding speed using an automatic tool with variations of 2.5 mm/s, 3 mm/s with a heating process using oxyacetylene gas with prehat temperatures of 200 °C, 260  °C, 320  °C, and for postheat 550  °C, 600  °C, 650  °C. The results showed the highest hardness value at preheat temperature of 320  °C and postheat 650  °C with a hardness value of 209.0 HV and for the microstructure formed in the weld area, namely the ferrite and perlite phase fractions. The conclusion of this study is that the highest hardness value is at a preheat temperature of 320 °C + postheat 650 °C with a speed variation of 3 mm/s which is 209.0 HV in the HAZ area, and the lowest value is found in the hardness value at a temperature of 200 °C + 550 °C with a speed variation of 2.5 mm/s produces a value of 184.9 HV. And the result of testing the microstructure formed ferrite – pearlite phase fraction as a constituent structure Baja AISI 1045 merupakan jenis baja karbon rendah dengan kandungan karbon sebesar (0,43-0,50% C berat) dan termasuk kedalam kelompok baja karbon sedang. Sering digunakan pada dunia industri, seperti roda gigi, poros, crankshafts, regal pegas dan sebagainya. Baja ini memerlukan perlakuan pemanasan khusus karena sifat weldability yang digunakan cukup jika dibandingkan dengan baja karbon rendah. Perlakuan proses pemanasan yang dilakukan yaitu sebelum pengelasan (preheat) dan pemanasan setelah pengelasan (postheat).Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh preheat, postheat dan kecepatan pengelasan terhadap nilai kekerasan dan struktur mikro hasil las. Metode yang digunakan menggunakan pengelasan GMAW dengan arus 90 A dan kecepatan las menggunakan alat bantu otomatis variasi 2,5 mm/s, 3 mm/s dengan proses pemanasan menggunakan gas oxy asetiline dengan suhu preheat 200 °C, 260 °C, 320 °C, dan untuk postheat  550 °C, 600 °C, 650 °C. Hasil penelitian menunjukkan nilai kekerasan tertinggi pada suhu preheat 320 °C dan postheat 650 °C dengan nilai kekerasan 209,0 HV dan untuk struktur mikro yang terbentuk pada daerah las yaitu fraksi fasa ferrit dan perlite. Kesimpulan dari penelitian ini menghasilkan nilai kekerasan tertinggi yaitu pada suhu preheat 320 °C + postheat 650 °C dengan variasi kecepatan 3 mm/s yaitu sebesar 209,0 HV pada daerah HAZ, dan nilai terendah terdapat pada nilai kekerasaan dengan suhu 200 °C + 550 °C dengan variasi kecepatan 2,5 mm/s menghasilkan nilai sebesar 184,9 HV. Dan hasil pengujian struktur mikronya terbentuk fraksi fasa ferrit – perlit sebagai struktur penyusun.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

gjise

Publisher

Subject

Civil Engineering, Building, Construction & Architecture Control & Systems Engineering Electrical & Electronics Engineering Energy Engineering

Description

Gorontalo Journal of Infrastructure & Science Engineering (GOJISE) adalah jurnal ilmiah berkala yang diterbitkan oleh Fakultas Teknik Universitas Gorontalo dua kali dalam setahun. Jurnal ini memuat artikel hasil penelitian, penelitian terapan dan artikel penelaahan yang berkaitan dengan ...