Abstract: Development Planning for Small and Medium Industry Towards a Creative Economy. The development planning of small and medium industry towards creative economy becomes the solution of the lack of creativity and innovation in developing ceramics and earthenware products in Malang Municipality. The purpose of this research are to describe and analyse ceramics and earthenware industry subsector mapping in Malang Municipality, and strategies that can be used in development planning for this subsector. Data analysis techniques used are Miles and Hubbermanâs interactive analysis model and SWOT analysis. Research findings show that strategic decision that can be used is turnaround strategy (minimize weakness, utilise opportunities) with 10 strategy choices. Intensive coordination and collaboration among government agencies, universityâs research institution (LPPM), and business actors are needed to enhance craftspeopleâs creativity in producing more creative and innovative products.   Keywords: ceramics and earthenware industry subsector, creative economy, mapping, strategy.   Abstrak: Perencanaan Pengembangan Industri Kecil dan Menengah Menuju Ekonomi Kreatif. Perencanaan pengembangan industri kecil dan menengah menuju ekonomi kreatif merupakan solusi atas kurangnya kreativitas dan inovasi dalam pengembangan produk kerajinan keramik dan gerabah Kota Malang. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menganalisis pemetaan (mapping) subsektor industri kerajinan keramik dan gerabah Kota Malang serta strategi yang bisa digunakan untuk perencanaan pengembangan subsektor ini ke depannya. Metode penelitian yang digunakan  adalah deskriptif dengan pendekatan kualitatif.  Data dianalisis menggunakan model analisis interaktif (Miles dan Hubberman) dan analisis SWOT. Hasil temuan di lapang menunujukkan bahwa keputusan strategi yang bisa digunakan adalah strategi trun around (meminimalkan kelemahan memanfaatkan peluang) dengan 10 pilihan strategi yang bisa digunakan. Untuk meningkatkan kreativitas pengrajin diperlukan koordinasi dan kolaborasi secara intensif antara pemerintah, lembaga riset universitas (LPPM), dan pelaku usaha agar produk yang dihasilkan lebih kreatif dan inovatif.   Kata kunci : subsektor industri kerajinan keramik dan gerabah, ekonomi kreatif, pemetaan, strategi.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2013