Al-Hikmah: Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education
Vol 6 No 02 (2022): ijecie

PENGEMBANGAN MEDIA AUDIOVISUAL LAGU ANAK TEMATIK MELALUI KREATIVITAS MAHASISWA

Indri Dwi Isnaini. (STKIP Bina Insan Mandiri)
Mira Pradipta Ariyanti. (STKIP Bina Insan Mandiri)



Article Info

Publish Date
15 Dec 2022

Abstract

Abstrak Media pembelajaran merupakan suatu teknologi yang memiliki tujuan untuk menyampaikan pesan dalam proses pembelajaran. Diperlukan sebuah media yang inovatif yang mudah digunakan untuk anak usia dini, guna untuk mempermudah penyampainnya. Dimana pada kenyataannya lagu anak merupakan media pembelajaran yang mudah digunakan, tetapi sulit bagi guru PAUD untuk menciptakan lagu anak. Audiovisual lagu anak yang dikembangkan melalui kreativitas mahasiswa PG-PAUD STKIP Bina Insan Mandiri bertujuan untuk membantu para pendidik untuk mempermudah proses pembuatan audiovisual dengan menggunakan aplikasi kinemaster yang bisa di download di handphone. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan dengan menggunakan model ADDIE (Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluation). Jumlah responden 20 mahasiswa dari program studi PG-PAUD STKIP Bina Insan Mandiri Surabaya. Tahap yang dihasilakan produk awal divalidasi oleh ahli media dan ahli materi. Instrumen pengumpulan menggunakan lembar evaluasi (angket) untuk uji ahli isi materi dan uji ahli media. Hasil penilaian terhadap produk media dilaksanakan berdasarkan dua aspek, yaitu: (1) ditinjau dari aspek isi materi pada lagu anak yaitu tentang tema binatang, alat transportasi, anggota tubuh, rekreasi dan kebutuhanku. Media ini termasuk dalam predikat layak dengan persentase tingkat pencapaian 85% dikatakan layak dalam hal ini adalah lirik lagu memiliki bahasa yang sederhana dan bermakna sehingga mudah diingat dan dinyanyikan oleh anak-anak; dan (2) ditinjau dari aspek media audiovisual berupa video lagu anak termasuk dalam predikat sangat layak dengan hasil persentase tingkat validasi media mencapai 80%. Sangat layak yang dimaksud yaitu dengan tampilan yang kreatif sehingga menarik dan penuh warna. Dengan demikian produk media audiovisual berupa video lagu anak melalui kreativitas mahasiswa ini memiliki tingkat validitas yang baik dan layak untuk digunakan dalam proses pembelajaran pada anak usia dini. Kata kunci: Media Audiovisual, Lagu Anak, Kreativitas Abstract Learning media is a technology that has the goal of conveying messages in the learning process. We need an innovative media that is easy to use for early childhood, in order to make it easier to convey it. Where in fact children's songs are learning media that are easy to use, but it is difficult for PAUD teachers to create children's songs. Audiovisual children's songs developed through the creativity of STKIP Bina Insan Mandiri PG-PAUD students aim to help educators to simplify the process of making audiovisuals using the kinemaster application which can be downloaded on mobile phones. This research is a development research using the ADDIE model (Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluation). The number of respondents was 20 students from the STKIP Bina Insan Mandiri Surabaya PG-PAUD study program. The stage that resulted in the initial product was validated by media experts and material experts. The collection instrument used an evaluation sheet (questionnaire) to test the content expert and media expert test. The results of the assessment of media products were carried out based on two aspects, namely: (1) in terms of the content aspect of the children's songs, namely the themes of animals, means of transportation, limbs, recreation and my needs. This media is included in the appropriate predicate with an achievement level percentage of 85% which is said to be feasible in this case the song lyrics have simple and meaningful language so that children can easily remember and sing them; and (2) in terms of the aspect of audiovisual media in the form of children's song videos, it is included in the very proper predicate with the results of the media validation level reaching 80%. Very worthy of what is meant by a creative appearance so that it is attractive and colorful. Thus the audiovisual media product in the form of children's song videos through student creativity has a good level of validity and is suitable for use in the learning process in early childhood. Keywords: Audiovisual Media, Children's Songs, Creativity

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

ijecie

Publisher

Subject

Religion Education Environmental Science Languange, Linguistic, Communication & Media Other

Description

Al-Hikmah: Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education (IJECIE) invites scholars, researchers, and students to contribute the result of their studies and researches in the areas related to Islamic Early Childhood Education, Nurturing, and Parenting which covers textual and fieldwork ...