PAEDAGOGY : Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi
Vol. 3 No. 1 (2023)

UPAYA PENINGKATAN HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA SISWA MTs NEGERI 4 TEBO MELALUI PEMBELAJARAN ROLE PLAYING

TETIN HERNI (MTs Negeri 4 Tebo, Jambi)



Article Info

Publish Date
09 Apr 2023

Abstract

This Classroom Action Research aims to improve process skills in applying concepts and acting as well as improve student learning outcomes at MTs Negeri 4 Tebo Tebo Regency, Jambi in the subject of Indonesian in order to obtain a predetermined minimum score of 76 and 80% achieving KKM scores. This Classroom Action Research uses the Role Playing model. The type of research used is Classroom Action Research (PTK) using the Kemmis and Taggart designs. Through 2 cycles starting from planning, implementation, and reflection. The participants in this study were 34 students in class VIII H consisting of 18 female students and 16 male students. Data collection tools use tests and observation sheets. The results of data processing from observations at each meeting in cycles I and II and student learning outcomes obtained through tests at the end of cycles I and II showed that there was a significant increase in student activity. ABSTRAKPenelitian Tindakan Kelas ini bertujuan untuk meningkatkan keterampilan proses dalam menerapkan konsep dan pelakonan serta meningkatkan hasil belajar siswa MTs Negeri 4 Tebo Kabupaten Tebo, Jambi pada mata pelajaran Bahasa Indonesia agar diperoleh nilai minimal yang telah ditetapkan yaitu 76 dan 80% mencapai nilai KKM. Penelitian Tindakan Kelas ini menggunakan model Role Playing. Jenis penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) menggunakan desain Kemmis dan Taggart. Melalui 2 siklus mulai dari perencanaan, pelaksanaan, dan refleksi. Yang menjadi partisipan dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII H yang berjumlah 34 orang terdiri dari 18 siswa perempuan dan 16 siswa laki-laki. Alat pengumpulan data menggunakan tes dan lembar observasi. Hasil pengolahan data dari observasi setiap pertemuan pada siklus I dan II serta hasil belajar siswa yang diperoleh melalui tes di akhir siklus I dan II menunjukkan bahwa terdapat kenaikan keaktifan siswa yang signifikan.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

paedagogy

Publisher

Subject

Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences Other

Description

PAEDAGOGY : Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi contains writings/articles on the results of thoughts and research results written by teachers, lecturers, experts, scientists, practitioners, and reviewers in all disciplines related to Educational Science and ...