This Classroom Action Research aims to improve process skills in applying concepts and acting as well as improve student learning outcomes at MTs Negeri 4 Tebo Tebo Regency, Jambi in the subject of Indonesian in order to obtain a predetermined minimum score of 76 and 80% achieving KKM scores. This Classroom Action Research uses the Role Playing model. The type of research used is Classroom Action Research (PTK) using the Kemmis and Taggart designs. Through 2 cycles starting from planning, implementation, and reflection. The participants in this study were 34 students in class VIII H consisting of 18 female students and 16 male students. Data collection tools use tests and observation sheets. The results of data processing from observations at each meeting in cycles I and II and student learning outcomes obtained through tests at the end of cycles I and II showed that there was a significant increase in student activity. ABSTRAKPenelitian Tindakan Kelas ini bertujuan untuk meningkatkan keterampilan proses dalam menerapkan konsep dan pelakonan serta meningkatkan hasil belajar siswa MTs Negeri 4 Tebo Kabupaten Tebo, Jambi pada mata pelajaran Bahasa Indonesia agar diperoleh nilai minimal yang telah ditetapkan yaitu 76 dan 80% mencapai nilai KKM. Penelitian Tindakan Kelas ini menggunakan model Role Playing. Jenis penelitian yang digunakan adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK) menggunakan desain Kemmis dan Taggart. Melalui 2 siklus mulai dari perencanaan, pelaksanaan, dan refleksi. Yang menjadi partisipan dalam penelitian ini adalah siswa kelas VIII H yang berjumlah 34 orang terdiri dari 18 siswa perempuan dan 16 siswa laki-laki. Alat pengumpulan data menggunakan tes dan lembar observasi. Hasil pengolahan data dari observasi setiap pertemuan pada siklus I dan II serta hasil belajar siswa yang diperoleh melalui tes di akhir siklus I dan II menunjukkan bahwa terdapat kenaikan keaktifan siswa yang signifikan.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2023