Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik (JISIP)
Vol 12, No 1 (2023)

PUBLIC RELATIONS PEMERINTAH KOTA BATU DALAM PENGUATAN BRANDING “KOTA WISATA BATU” MELALUI INSTAGRAM

Fathul Qorib (Unknown)
Rizki Aszihar (Prodi Ilmu Komunikasi, Universitas Tribhuwana Tunggadewi)



Article Info

Publish Date
01 Apr 2023

Abstract

This study aimed to determine the effectiveness of the Batu City Government Instagram @pemkotbatu.official as a form of public relations media in the cyber era. The theory used in this study is a public relations strategy that consists of defining problems, planning, and programming, taking action and communicating, and evaluating programs. The method used is qualitative with data from the @pemkotbatu.official Instagram account managed by the Public Relations of the Batu City Government so that it is in the form of descriptive data and not in the form of numbers, as is the case in quantitative research. The study results found that the Public Relations of the Government of Batu City are promoting more than just the agendas. More than that, public relations needs to rely on a strategy, namely, that agencies or institutions are liked and trusted by their audiences, called target audiences so that they can all form opinions and perceptions within the community to elevate the image of government agencies or institutions. Properly using social media can improve the image or reputation of the institution, but mistakes in using social media can also be fatal. Therefore the use of social media must continue to be accompanied by capacity building in content management and public relations strategy.Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui efektivitas Instagram Pemkot Batu @pemkotbatu.official sebagai bentuk media humas di era siber. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah strategi public relations yang terdiri dari yakni mendefinisikan problem (fact finding), perencanaan dan pemrograman (Planning), mengambil tindakan dan berkomunikasi (pelaksanaan), serta mengevaluasi program. Metode yang digunakan adalah kualitatif dengan data dari Akun Instagram @pemkotbatu.official yang dikelola Humas Pemkot Batu sehingga berbentuk data deskriptif dan tidak berupa angka-angka seperti halnya pada penelitian kuantitatif. Hasil penelitian menemukan bahwa Humas Pemerintah Kota Batu bukan hanya sekedar mempromosikan agenda-agenda yang ada di sana, lebih dari itu, humas perlu mengandalkan strategi, yakni agar instansi atau lembaga disukai dan dipercaya oleh khalayaknya, disebut target khalayak agar mereka semua dapat membentuk opini dan persepsi didalam diri masyarakat sehingga dapat mengangkat citra intansi atau lembaga pemerintahan. Penggunaan media sosial yang tepat dapat meningkatkan citra atau reputasi lembaga, namun kesalahan dalam penggunaan media sosial juga dapat berakibat fatal. Oleh karena itu penggunaan media sosial harus terus disertai dengan peningkatan kemampuan dalam hal pengelolaan konten dan strategi kehumasan

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

fisip

Publisher

Subject

Humanities Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

JISIP Journal of Social and Political Science is published three times a year (April, August and December). Article published in JISIP is an article based on the results of research (priority), and articles on scientific reviews of contemporary phenomena in the field of Social and Political Science, ...