The purpose of this study was to improve the ability of high school teachers in West Kalimantan in compiling teaching equipment and determining appropriate steps to improve the ability of teachers to compile teaching equipment which includes the Annual Program (Prota), Semester Program (Promes) and Learning Implementation Plan (RPP) in addition to other supporting equipment such as syllabus, educational calendar, teaching schedule and student grade list. The research was started on 22 September 2019 until 4 October 2019. Data collection was carried out through questionnaires, observation and documentation and was analyzed qualitatively descriptive. All high school teachers are motivated to participate in in-house training activities and understand the preparation of teaching equipment. The findings of this study indicate that cooperation between school principals and teachers is very important in improving educational administration, especially in arranging teaching documents. ABSTRAK Tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan Guru SMA di Kalimantan Barat dalam menyusun kelengkapan mengajar dan menentukan langkah yang tepat untuk meningkatkan kemampuan guru dalam menyusun kelengkapan mengajar yang meliputi Program Tahunan (Prota), Program Semester (Promes) dan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP) selain kelengkapan penunjang lainnya seperti silabus, kalender pendidikan, jadwal mengajar dan daftar nilai siswa. Penelitian dimulai tanggal 22 September 2019 sampai dengan tanggal 4 Oktober 2019. Pengumpulan data dilakukan melalui angket, observasi dan dokumentasi dan dianalisis dengan kualitatif deskriptif. Seluruh Guru SMA termotivasi dalam mengikuti kegiatan in-house training serta memahami penyusunan kelengkapan mengajar. Temuan penelitian ini mengindikasikan bahwa kerjasma antara kepala sekolah dengan guru sangat penting dalam meningkatkan administrasi pendidikan, terutama dalam menyusun kelengkapan mengajar. KATA KUNCI: guru SMA, kelengkapan mengajar, in-house training, PTS.
                        
                        
                        
                        
                            
                                Copyrights © 2021