Journal of Edukasi Borneo
Vol. 3 No. 2 (2022)

Pembelajaran Bahasa Inggris Berbantuan Blog dan Smartphone dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Recount Text

Bibiana (SMAN 2 Pontianak)



Article Info

Publish Date
01 Oct 2022

Abstract

This study aimed to describe the use of blogs and smartphones in learning English in a class X high school in Pontianak, West Kalimantan. This research employed a classroom action research involving 30 students and a collaborator. This research procedure involved four phases, planning, implementation, observation, and reflection. The data collection used pre- and post-test and direct observation. Observation was carried out by observing directly the learning process in classroom. Then, the data were analyzed descriptively. The findings of this study indicated that the integration of the use of blogs and smartphones could improve student activities and learning achievement. Thus, the implication of using blogs and smartphones was to help improve teaching and learning of English in learning to reading comprehension on recount text as knowledge in educational practice at the high school level. Abstrak Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan penggunaan blog dan smartphone dalam pembelajaran bahasa Inggris di salah satu sekolah menengah atas (SMA) kelas X di Pontianak, Kalimantan Barat. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas yang melibatkan 30 siswa dan seorang kolaborator. Prosedur penelitian ini melibatkan empat fase, perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Pengumpulan dilakukan dengan menggunakan pra-dan pasca-tes dan observasi langsung. Observasi dilakukan dengan mengamati langsung pembelajaran di kelas. Kemudian, data dianalisis secara deskriptif. Adapun temuan penelitian ini menunjukkan bahwa integrasi penggunaan blog dan smartphone dapat meningkatkan aktivitas dan hasil belajar siswa. Dengan demikian implikasi penggunaan blog dan smarphone membantu meningkatkan pengajaran dan pembelajaran bahasa Inggris dalam pembelajaran membaca pemahaman recount text sebagai salah satu pengetahuan dalam praktik pendidikan di tingkat SMA. KATA KUNCI: blog, membaca pemahaman, SMA, smartphone

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jeb

Publisher

Subject

Other

Description

Journal of Edukasi Borneo (JEB) welcomes a multidisciplinary open-access journal with blind peer-reviewed articles in educational research areas. JEB takes into account original research and reviews articles in broad topical fields: Curriculum Development & Teaching Study; Education Policy; Test, ...