Dedikasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat
Vol 3, No 2 (2023)

PELAYANAN JEMPUT BOLA DALAM PROGRAM KAWASAN LINGKUNGAN MASYARAKAT SADAR ADMINISTRASI KEPENDUDUKAN (KALIMASADA) DI KOTA SURABAYA

Achmad Kautsar Azmi Saddad (Unknown)
Lukman Arif (Unknown)



Article Info

Publish Date
21 Jul 2023

Abstract

 Abstract: The Proactive Service in the KALIMASADA program in Dukuh Seteo Village is the result of a study aimed at analyzing population administration services from the Surabaya City Population and Civil Registration Service. The Proactive Service is a form of innovation by the Surabaya City Government which provides easy administration services to the public so that they have more awareness of the needs and ownership of population administration. Data collection from this study was carried out using primary methods through observation and secondary through document reports and other literature studies. The results of this program are after The Proactive Service was provided in the KALIMASADA program in Dukuh Setro Village, Tambaksari District, Surabaya City. , all factors including the service process, completion time, costs, products, facilities and infrastructure as well as the skills of service delivery officers have contributed to increasing public awareness of population administration and contributing to improving the quality of public services.  Kata kunci: Public service, Proactive Service, Population Administration.Abstrak: Pelayanan jemput bola dalam program KALIMASADA di Kelurahan Dukuh Seteo merupakan hasil kajian yang ditujuakan untuk menganalisis mengenai pelayanan administrasi kependudukan dari Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Surabaya. Pelayanan jemput bola tersebut sebagai bentuk inovasi Pemerintah Kota Surabaya yang memberi kemudahan layanan adminduk kepada masyarakat agar memiliki kesadaran lebih untuk kebutuhan dan kepemilikan administrasi kependudukan. Pengumpulan data dari kajian ini dilakukan menggunakan metode primer melalui observasi maupun sekunder melalui dokemen laporan maupun kajian pustaka lainnya.. Hasil dari program ini adalah setelah adanya pelayanan jemput bola dalam program KALIMASADA di Kelurahan Dukuh Setro, Kecamatan Tambaksari, Kota Surabaya Jika dilihat dari standar pelayanan, semua faktor termasuk proses pelayanan, waktu penyelesaian, biaya, produk, sarana dan prasarana serta keterampilan petugas pemberi pelayanan telah berkontribusi pada peningkatan kesadaran masyarakat terhadap  administrasi kependudukan dan berkontribusi dalam peningkatanm kualitas pelayanan publik Kata kunci: Pelayanan, Jemput bola, Administrasi Kependudukan.

Copyrights © 2023