Jurnal Manajemen Pemasaran dan Perilaku Konsumen
Vol. 3 No. 2 (2024)

The Effects of Word-Of-Mouth and Sales Promotion on Saving Intention with Brand Attitude as The Mediating Variable

Wijayanti, Elok Dwi (Unknown)
Juwita , Himmiyatul Amanah Jiwa (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Apr 2024

Abstract

Consumer behavior in banking, driven by evolving technology and needs, requires banks to comprehend factors influencing saving tendencies. Marketing communication wields substantial power in shaping consumer interests and actions. The objective of this research is to analyze the impact of word-of-mouth and sales promotion on customer’s saving intention with brand attitude as the mediating variable. Using non-probability sampling method and purposive sampling technique with the criteria of Bank Sinarmas customers who live in Malang City. The results of the Partial Least Square analysis have led this study to findings that word-of-mouth, sales promotion, and brand attitude significantly affect the saving intention, that word-of-mouth and sales promotion significantly influence brand attitude, and that brand attitude significantly mediates the impact of word-of-mouth and sales promotion on the interest of Bank Sinarmas customers to save their money in the bank. The implementation of this research is more appropriate for Bank Sinarmas. The fierce competition in the banking industry requires Bank Sinarmas to develop a more effective marketing strategy in order to attract new customers and maintain the existing ones and to encourage them to increase their activity in the banking services.   Abstrak Perilaku konsumen dalam perbankan yang didorong oleh perkembangan teknologi dan kebutuhan, menuntut bank untuk memahami faktor-faktor yang mempengaruhi kecenderungan menabung. Komunikasi pemasaran memiliki kekuatan besar dalam membentuk minat dan tindakan konsumen. Tujuan penelitian ini adalah menganalisis pengaruh word of mouth dan sales promotion terhadap minat menabung nasabah dengan brand attitude sebagai variabel mediasi. Metode analisis yang digunakan adalah analisis Partial Least Square. Penentuan sampel dalam penelitian ini menggunakan metode non-Probability sampling dengan teknik purposive sampling. Sampel terdiri dari 122 nasabah Bank Sinarmas berdomisili Kota Malang. Hasil temuan dari studi ini menunjukkan bahwa word of mouth, sales promotion, dan brand attitude secara signifikan mempengaruhi minat menabung. Word of Mouth dan Sales Promotion secara signifikan mempengaruhi Brand Attitude. Selain itu, penelitian ini juga menunjukkan brand attitude secara signifikan memediasi pengaruh word of mouth dan sales promotion terhadap minat menabung nasabah Bank Sinarmas. Implementasi dari penelitian ini lebih ditujukan untuk Bank Sinarmas. Persaingan yang ketat di industri perbankan mengharuskan Bank Sinarmas untuk mengembangkan strategi pemasaran yang lebih efektif dalam menarik nasabah baru dan mempertahankan nasabah yang ada serta mendorong mereka untuk meningkatkan aktivitas di layanan perbankan.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

jmppk

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management

Description

Publish all forms of quantitative and qualitative research articles and other scientific studies related to the field of Marketing Management and Consumer ...