Jurnal Manajemen Pemasaran dan Perilaku Konsumen
Vol. 3 No. 2 (2024)

Efektivitas Implementasi Strategi Non-Celebrity Endorsement Terhadap Market Share Dan Product Sales Pada Usaha Mikro Kecil Menengah

Pratama, Maman Sigit (Unknown)
Waluyowati, Nur Prima (Unknown)



Article Info

Publish Date
01 Apr 2024

Abstract

The increasing and developing technological advancement has created awareness among entrepreneurs to use its products. Micro, small, and medium-sized entrepreneurs in Malang City use such ease in information accesses and technological progress through social media for communication in their marketing activities. Further, Endorsement is one of the concepts in marketing strategy that is implemented through the utilization of social media. The objective of this research is to identify the effectiveness of non-celebrity Endorsement on the market share and product salesof micro, small, and medium-sized enterprises in Malang City. The data of this qualitative descriptive research was harvested from interviews, observations, and document studies. The research objects are micro, small, and medium-sized entrepreneurs in Malang City that use non-celebrity Endorsement as their marketing strategy. The analyses were performed using data reduction, data presentation, and conclusion drawing, while the data validation was conducted through source triangulation and data triangulation. This study finds that non-celebrity Endorsement is effective in increasing the market share and product salesof micro, small, and medium-sized enterprises in Malang City.   Abstrak Kemanjuan teknologi yang semakin pesat dan terus mengalami perkembangan memberikan kesadaran bagi para pelaku usaha untuk ikut memanfaatkan kemajuan teknologi. Kemudahan akses informasi dari kemajuan teknologi dimanfaatkan oleh pelaku Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) di Kota Malang dengan menggunakan media sosial sebagai alat komunikasi dalam kegiatan pemasaran. Endorsement merupakan konsep strategi pemasaran yang diimplementasikan melalui pemanfaatan media sosial. Penelitian ini bertujuan untuk menetahui efektivitas dari implementasi Non-Celebirty Endorsement terhadap market share dan product salesdari Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) di Kota Malang. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif dimana menggunakan data primer melalui wawancara, observasi, dan dokumentasi. Objek penelitian ini adalah pelaku usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) di Kota Malang yang menggunakan Non-Celebirty Endorsement sebagai strategi pemasaran. Tenik analisis pada penelitian ini menggunakan reduksi data, penyajian data, dan kesimpulan serta keabsahan data menggunakan triangulasi sumber dan triangulasi data. Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa implemntasi Endorsement non-Celebriity efektif sebagai strategi pemasaran terhadap market share dan product salesdari Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) di Kota Malang.

Copyrights © 2024






Journal Info

Abbrev

jmppk

Publisher

Subject

Decision Sciences, Operations Research & Management

Description

Publish all forms of quantitative and qualitative research articles and other scientific studies related to the field of Marketing Management and Consumer ...