The mangrove forest as an ecosystem system in coastal areas has the potential for natural beauty and the environment in the form of constituent components consisting of vegetation, biota or association organisms, wildlife and the surrounding environment (Purwanto, 2013). The research objective is to analyze consumer demand for mangrove tourism in Surya Perdana Mandiri, Setapuk Besar Village, Singkawang City, and to analyze the influence of the main factors of attraction, supporting factors of attraction, travel costs, travel time and length of visit on consumer demand for mangrove tourism Surya Perdana Mandiri (SPM). The research sample came from SPM mangrove tourism visitors, and the sample was taken using purposive accidental sampling method with a total sample of 70 respondents. The results showed that consumer demand for the Setapuk Mangrove Tourism object is quite high, this is evident that 38.57 percent of respondents in the past one year period have visited the Setapuk mangrove tourism object more than 4 times. The main factor of attraction (X1) has a significant positive effect, the supporting factors of attraction (X2) have a positive and insignificant effect, travel costs (X3) have a negative and insignificant effect, travel time (X4) has a negative and insignificant effect, and (5) Length of visit (X5) has no significant positive effect on consumer demand for mangrove tourism object.Keywords: Consumer demand, mangrove tourism, Setapuk Besar Village. AbstrakHutan mangrove sebagai suatu sistem ekosistem di wilayah pesisir memiliki potensi keindahan alam dan lingkungan berupa komponen penyusun yang terdiri dari vegetasi, biota atau organisme asosiasi, satwa liar dan lingkungan sekitarnya (Purwanto, 2013). Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis permintaan konsumen terhadap wisata mangrove di Surya Perdana Mandiri, Desa Setapuk Besar, Kota Singkawang, dan menganalisis pengaruh faktor utama daya tarik, faktor pendukung daya tarik, biaya perjalanan, waktu tempuh dan lama kunjungan pada permintaan konsumen terhadap wisata mangrove Surya Perdana Mandiri (SPM). Sampel penelitian berasal dari pengunjung wisata mangrove SPM, dan sampel diambil dengan metode purposive accidental sampling dengan jumlah sampel 70 responden. Hasil penelitian menunjukkan bahwa permintaan konsumen terhadap objek Wisata Mangrove Setapuk cukup tinggi, hal ini terbukti 38,57 persen responden dalam kurun waktu satu tahun terakhir telah mengunjungi objek wisata mangrove Setapuk lebih dari 4 kali. Faktor utama daya tarik (X1) berpengaruh positif signifikan, faktor pendukung daya tarik (X2) berpengaruh positif dan tidak signifikan, biaya perjalanan (X3) berpengaruh negatif dan tidak signifikan, waktu tempuh (X4) berpengaruh negatif dan tidak signifikan. berpengaruh tidak signifikan, dan (5) Lama kunjungan ( X5) berpengaruh positif tidak signifikan terhadap permintaan konsumen terhadap objek wisata mangrove.Kata kunci: Permintaan konsumen, wisata mangrove, Kelurahan Setapuk Besar.
Copyrights © 2023