Revitalization of public market aim to increase competitiveness cover on various aspects, such as physic, economic, culture, and management. By looking at technology development and consumer behavior, it is important to adopt a non-cash payment system in the public market due to its potential in strengthening the market and its economy. Therefore, the effective efforts from the government and public market are needed to ensure the readiness and its implementation. The objective of this study is to identify factors influencing the implementation of electronic payment system in the public market as well as to analyze the readiness of public market in its implementation. It also aim to identify factors influencing the implementation of electronic payment systems using a fishbone diagram based on data and information compiled from literature studies, surveys, and focus group discussions. Based on fishbone diagram it can be concluded that the main factor that influences the implementation is the merchant readiness including their mindset on cost and ease of using the cashless payment system. Currently, the readiness of merchants and consumers using electronic payment systems can be found widely in big cities. This is because consumers as well as merchants have experience and understanding on the benefits of using electronic payment systems. This study suggest that socialization relate to benefits, ways of using, and payment system security guarantee for merchants and consumers need to be carried out intensively. Furthermore, the companion from the government, payment service provider, and as well as banking need to be conducted sustainably.Keywords: public market, cashless payment system, fishbone diagramAbstrakRevitalisasi pasar rakyat dicanangkan pemerintah untuk meningkatkan daya saing pasar melalui peningkatan fasilitas dan sarana baik dalam hal kondisi fisik pasar, aspek ekonomi, budaya maupun aspek manajerial. Melihat perkembangan teknologi dan kebiasaan masyarakat, perkembangan dari segi ekonomi dengan melakukan adopsi sistem pembayaran non tunai di pasar rakyat dianggap penting serta berpotensi dalam penguatan pasar dan ekonomi rakyat. Oleh karena itu, kesiapan dari ekosistem pasar rakyat serta upaya yang efektif dari pemerintah diperlukan agar implementasi dapat terjadi. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi faktor yang diperlukan dalam hal kesiapan ekosistem pasar rakyat dalam menerima dan menerapkan sistem pembayaran non tunai. Penelitian ini dilakukan dengan pendekatan kualitatif diagram fishbone yang disusun berdasarkan data dan informasi dari hasil studi literatur, wawancara mendalam (indepth interview) dan diskusi terbatas dengan stakeholders. Dari hasil analisis diagram fishbone disimpulkan bahwa faktor utama yang memengaruhi penerapan sistem pembayaran non tunai di pasar rakyat adalah kesiapan pedagang. Hal ini berdasarkan persepsi pedagang terhadap biaya dan kemudahan dalam pelaksanaan sistem pembayaran non tunai. Kesiapan pedagang dan pembeli dalam melaksanakan sistem pembayaran saat ini cukup banyak terlihat di kota besar. Hal ini dikarenakan kedua pihak telah memiliki pengalaman dan pemahaman terhadap manfaat dari penggunaan sistem pembayaran non tunai. Hasil studi menyarankan perlunya sosialisasi yang lebih intensif terkait manfaat, cara penggunaan, dan jaminan keamanan sistem pembayaran terhadap pedagang dan pembeli. Selain itu perlu adanya pendampingan secara berkesinambungan baik oleh pemerintah, PJSP, maupun perbankan.Kata kunci: pasar rakyat, sistem pembayaran non tunai, diagram fishbo
Copyrights © 2022