MBIA
Vol 22 No 1 (2023): Management, Business, and Accounting (MBIA)

Pengaruh Mutu Layanan, Persepsi Harga, Faktor Emosional Dan Kemudahan Terhadap Kepuasan Penumpang Kereta Api DAOP VI Yogyakarta

Basuki Basuki (STIE Isti Ekatana Upaweda Yogyakarta)
Shalahuddin Shalahuddin (STIE Isti Ekatana Upaweda Yogyakarta)
Shiva Khoirunnisa (STIE Isti Ekatana Upaweda Yogyakarta)



Article Info

Publish Date
05 May 2023

Abstract

This study aims to analyze the influence of service quality factors, price perception factors, emotional factors, and convenience factors on passenger satisfaction with the Yogyakarta DAOP VI Railway. Data collection in this study is using a questionnaire. The population used in this study are respondents who have used the Yogyakarta DAOP VI Railway services. The sample in this study is 100 respondents and the technique used is the Non- Probability Sampling technique with the Purposive Sampling approach. This study uses multiple linear regression analysis. The results of data processing with regression analysis obtained the regression equation: Y = -1,020 + 0,059 X1 - 0,002 X2 + 0,402 X3 + 0,352 X4. Testing the partial effect of the independent variables used shows that the service quality factor, emotional factor, and convenience factor have a positive and significant effect on passenger satisfaction with the Yogyakarta DAOP VI train, while the price perception factor has negative but not significant. Simultaneous testing shows that all these independent variables have a significant effect passenger satisfaction with the Yogyakarta DAOP VI Railway. Keywords: Service Quality, Price Perception, Emotional Factors, Convenience, Passenger Satisfaction. Abstrak Studi ini bertujuan untuk menganalisis pengaruh Faktor Mutu Layanan, faktor Persepsi tentang Harga, faktor emosional dan faktor kemudahan terhadap kepuasan penumpang Kereta Api DAOP VI Yogyakarta. Pengumpulan data dalam studi ini adalah menggunakan kuesioner. Populasi yang dipakai dalam studi adalah responden yang pernah menggunakan jasa Kereta Api DAOP VI Yogyakarta. Sampel pada studi ini adalah sebanyak 100 responden dan teknik yang digunakan adalah teknik Non Probability Sampling dengan pendekatan Purposive Sampling. Studi ini menggunakan analisis regresi linier berganda. Hasil pengolahan data dengan analisis regresi diperoleh persamaan regresi: Y’ = -1,020 + 0,059 X1 - 0,002 X2 + 0,402 X3 + 0,352 X4. Pengujian pengaruh parsial dari variabel bebas yang digunakan menunjukkan bahwa faktor Mutu Layanan, faktor emosional, dan faktor kemudahan berpengaruh positip dan signifikan terhadap kepuasan penumpang kereta Api DAOP VI Yogyakarta, sedangkan faktor Persepsi tentang Harga berpengaruh negatip tetapi tidak signifikan. Pengujian secara serentak diperoleh bahwa semua regresor tersebut memiliki pengaruh signifikan pada kepuasan penumpang Kereta Api DAOP VI Yogyakarta. Kata kunci : Faktor Mutu Layanan, Faktor Persepsi tentang Harga, Faktor Emosional, Faktor Kemudahan dan Kepuasan Penumpang.

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

mbia

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Environmental Science Social Sciences

Description

The MBIA Journal is dedicated to the development, promotion and understanding of management, business, finance and accounting in their widest sense. The main objective is to provide an online forum to disseminate findings of research in the fields of management, business, finance and accounting ...