The purpose of this study was to analyze the level of marketing efficiency at a marketing agency conducted by researchers. The level of marketing efficiency studied took place at the Job Hamlet Fruit Market, Beji Village, Patuk District, Gunungkidul Regency. This research operates on sales of sapodilla fruit. The aim of this study was to determine marketing institutions, marketing margins and marketing efficiency levels of sapodilla fruit at the Job Village Fruit Market. The data collected in the research area are primary data and secondary data. Primary data was obtained using observation data using a questionnaire tool which was carried out by interviewing all sapodilla fruit cutters who distributed sapodilla fruit to the fruit market in the hamlet of Job, totaling 23 choppers and interviews using a questionnaire to all sapodilla fruit retailers in the Job Hamlet Fruit Market. totaling 46 active traders. While secondary data was taken from data owned by the general chairman and secretary of the Working Group Fruit Market Kiosk of Job Village. The approach method used is a descriptive qualitative approach. The data analysis tool used is the Marketing Margin analysis tool and the marketing efficiency analysis tool using Microsoft Excel 2021. The results showed that there were two channels of ripening sapodilla fruit at the Dususn Job Fruit Market. Share Margin on the first channel shows IDR.3546,- and on the second channel shows IDR.6000,-. The level of marketing efficiency of sapodilla fruit at the first level of marketing shows inefficient marketing, while at the second level it shows that marketing of sapodilla fruit is already efficient.Keywords: slashers, sapodilla marketing, marketing channelsINTISARI Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis tingkat efisiensi pemasaran pada sebuah lembaga pemasaran yang dilakukan oleh peneliti. Tingkat efisiensi pemasaran yang diteliti bertempat di Pasar Buah Dusun Kerjan, Desa Beji, Kecamatan Patuk, Kabupaten Gunungkidul. Penelitian ini beroperasi pada penelitian penjualan buah sawo. Penelitian bertujuan untuk mengetahui lembaga pemasaran, margin pemasaran dan tingkat efisiensi pemasaran buah sawo di Pasar Buah Dusun Kerjan. Data yang dilakukan pada daerah penelitian adalah pengambilan data primer dan data sekunder. Data primer diperoleh menggunakan data observasi dengan menggunakan alat bantu kuisioner yang dilakukan dengan wawancara pada seluruh penebas buah sawo yang menyalurkan buah sawo ke pasar buah dususn kerjan yang berjumlah keseluruhan 23 penebas dan wawancara menggunakan kuisioner kepada seluruh pedagang pengecer buah sawo di Pasar Buah Dusun Kerjan yang berjumlah 46 pedagang aktif. Sedangkan data sekunder diambil dari data yang dimiliki oleh ketua umum dan sekertaris kelompok kerja Kios Pasar Buah Dusun Kerjan. Metode pendekatan yang digunakan adalah pendekatan kualitatif deskriptif. Alat analisis data yang digunakan yaitu alat analisis Margin Pemasaran dan alat analisis efisiensi pemasaran denagn menggunakan Microsoft Excel 2021. Hasil penelitian menunjukan terdapat dua saluran pemaran buah sawo di Pasar Buah Dususn Kerjan. Share Margin pada saluran pertama menunjukan Rp.3546,- dan pada saluran kedua menunjukan Rp.6000,-. Tingkat efisiensi pemasaran buah sawo pada pemasaran tingkat pertama menunjukan pemasaran yang kurang efisien, sedangkan pada tingkat kedua menunjukan pemasaran buah sawo sudah efisien. Kata kunci : penebas, pemasaran sawo, saluran pemasaran
Copyrights © 2023