This study aims to determine the implementation of guidance and counseling services based on the educational background of guidance and counseling service teachers in one of the junior high school in Serang City. This research method is a case study qualitative research used to answer questions on the phenomenon studied in depth to find out the patterns that arise in the phenomenon. The data analysis technique used in this research is narrative analysis technique. This research discusses the phenomenon of educational background in providing guidance and counseling services in school. The data in this study were obtained from interviews with four guidance and counseling teachers at school. The results show that there are differences in the implementation of guidance and counseling services based on the educational background of guidance and counseling teachers. Future researchers are expected to examine differences in the background of guidance and counseling service teachers in several school in order to get more information about the influence of the educational background of guidance and counseling service teachers on the implementation of guidance and counseling services. _____________________________________________________________Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pelaksanaan layanan bimbingan dan konseling berdasarkan latar belakang pendidikan guru layanan bimbingan dan konseling di salah satu SMP di Kota Serang. Metode penelitian ini adalah penelitian kualitatif studi kasus digunakan untuk menjawab pertanyaan pada fenomena yang dikaji secara mendalam untuk mencari tahu pola-pola yang muncul pada fenomena tersebut. Teknik analisis data yang digunakan pada penelitian ini adalah teknik analisis naratif. Penelitian ini membahas fenomena latar belakang pendidikan dalam memberikan layanan layanan bimbingan dan konseling di sekolah. Data pada penelitian ini diperoleh dari wawancara kepada empat guru bimbingan dan konseling di sekolah. Hasil menunjukkan bahwa terdapat perbedaan dalam pelaksanaan layanan layanan bimbingan dan konseling berdasarkan latar belakang pendidikan guru bimbingan dan konseling. Bagi peneliti selanjutnya diharapkan meneliti perbedaan latar belakang guru layanan bimbingan dan konseling di beberapa sekolah agar lebih banyak mendapatkan informasi mengenai pengaruh latar belakang pendidikan guru layanan bimbingan dan konseling terhadap pelaksanaan layanan bimbingan dan konseling.
Copyrights © 2023