Jurnal Pertanian Agros
Vol 25, No 4 (2023): edisi Oktober

IMPLEMENTASI PEMASARAN ONLINE BERBASIS E-COMMERCE PADA PENGRAJIN JAMU GENDONG TRADISIONAL DUSUN KIRINGAN

Munib, Fatkhul (Unknown)
Dewi, Nur Saudah Al Arifa (Unknown)



Article Info

Publish Date
05 Mar 2024

Abstract

Online marketing is one of the most important parts of running a business in the form of goods or services. E-commerce is a necessity in an advanced business with the help of the internet to develop businesses including herbal medicine products. Hamlet of Kirringan is a producer of traditional herbal products. The majority of the population in Kirringan hamlet, especially the women, have jobs as sellers of traditional herbal medicine or commonly referred to as herbal medicine craftsmen. The purpose of this research is to assist the process of selling herbal medicine products in the Kirringan hamlet. SWOT analysis with the S-O, S-T, W-O, W-T strategies was applied to determine the success of marketing herbal medicine products in the Kirringan hamlet. In this study, it can be concluded that the use of SWOT analysis can determine the marketing strategy for herbal medicine in the hamlet of Kirringan and assist herbal medicine craftsmen in increasing the market for herbal products so that sales of herbal products in the hamlet of Kirringan can increase through online marketing based on E-Commerce.Keywords: online marketing, e-commerce, herbal medicineINTISARIPemasaran online adalah salah satu bagian terpenting dalam menjalankan suatu usaha baik berupa barang ataupun jasa. E- commerce merupakan kebutuhan dalam suatu bisnis yang telah maju dengan bantuan internet untuk mengembangkan usaha termasuk dalam produk jamu. Dusun Kiringan merupakan penghasil produk jamu tradisonal. Mayoritas penduduk di dusun Kiringan terutama pada wanitanya memiliki pekerjaan sebagai penjual jamu tradisional atau biasa di sebut sebagai pengrajin jamu gendong. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk membantu proses penjualan produk jamu yang berada di dusun Kiringan. Analisis SWOT dengan strategi S-O, S-T, W-O, W-T diterapkan guna menentukan keberhasilan pemasaran produk jamu di dusun Kiringan. Pada penelitian ini dapat di simpulkan bahwasannya penggunaan analisis SWOT dapat menentukan strategi pemasaran jamu di dusun Kiringan dan membantu pengrajin jamu dalam meningkatkan pasar produk jamu sehingga penjualan produk jamu di dusun Kiringan dapat meningkat melalui pemasaran online berbasis E- Commerce. Kata kunci : pemasaran online, e-commerce, jamu gendong

Copyrights © 2023






Journal Info

Abbrev

JA

Publisher

Subject

Agriculture, Biological Sciences & Forestry

Description

Jurnal Pertanian Agros (JPA) is published by Faculty of Agriculture, Janabadra University and the Agribusiness Association of Indonesia (AAI). It available online supported by Directorate General of Higher Education - Ministry of Research, Technology, and Higher Education- Republic of Indonesia JPA ...